Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftig ökning av trafikolyckor – räddningstjänsten söker samarbete

Under fjolåret ökade antalet trafikolyckor i södra Hälsingland med 30 procent. Nu vill räddningstjänsten i södra Hälsingland börja jobba förebyggande för att få ner olycksfrekvensen.

Annons

Det är dystra trafiktrender som Pär Palm på räddningstjänsten i Bollnäs levererar. Trafikolyckorna ökade så pass kraftigt under 2015 att han nu anser att en satsning på förebyggande arbete behövs.

– Ja, vi hade en 30-procentig ökning under fjolåret. Trafikolyckor är idag vår största larmtyp, det vill säga det vi åker på mest av alla insatser, säger Pär Palm.

Läs även: Trafikolycka i Edsbyn – personbil och motorcykel i krock

Pär Palm på räddningstjänsten i Bollnäs vill ha till ett brett samarbete för att få ner trafikolyckorna.

Orsaken till den kraftiga ökningen är till viss del att folk larmar oftare idag, vissa larm som räddningstjänsten åker på är inget mer än att någon står och väntar på bärgare utan att det har varit någon egentlig olycka i ordets rätta mening, säger Pär Palm.

– Det är en liten del av förklaringen, men sedan har även trafiktätheten ökat och det är helt klart fler avåkningar och kollisioner idag än tidigare.

Läs även: Fem personer i trafikolycka – bil voltade av vägen

Har vi fler vårdslösa bilförare i trafiken idag?

– Ja, det kan man nog säga. Vi ser allt fler olyckor som orsakats av att man kör om med för liten marginal och gör man det på E4 till exempel då hinner man inte in och så hamnar man i mitträcket. Men även på vägar utan mitträcke så har omkörningsolyckorna ökat.

Nu jobbar Pär Palm för att räddningstjänsten ska börja jobba förebyggande med trafiksäkerhetsfrågor. Men exakt hur det ska gå till är en tuff nöt att knäcka.

– I och med att ökningen är så pass stor så måste vi försöka jobba lite proaktivt och nå folk med information, så att fler blir medvetna om riskerna i trafiken. Riktigt hur det ska gå till vet vi inte, det är oerhört svårt eftersom trafikanterna på våra vägar kan komma från vilken landsände eller land som helst. Men vi har lite planer på infoskyltar längs vägar och kampanjer på vissa trafikknutar som Tönnebro till exempel. Och så att försöka jobba med de lokala bilförarna i form av information.

Läs även: Lastbil välte på riksväg 50 mellan Freluga och Sävstaås

Pär Palm drar paralleller till hur räddningstjänsten länge har jobbat förebyggande med information om bränder.

– Där har vi haft kampanjer i skolorna bland annat, där vi riktat oss mot barnen. Sedan har vi haft annonskampanjer i hela Sverige, vilket har gjort att vi dag har en ganska hög medvetandegrad om bränder, levande ljus och brandvarnare. Men när det kommer till trafikolyckor, där gör vi ingenting idag. Vi vet inte hur vi ska få ut budskapet, helt enkelt.

Läs även: Våldsam kollision mellan bil och timmerbil – en död och två till sjukhus

Pär Palm.

Pär Palm efterlyser ett samarbete med flera parter för att ett förebyggande arbete ska kunna bli effektivt.

– Det är ett område som är svårgreppbart, eftersom många olyckor sker på statliga vägar. Vi kanske tycker att Trafikverket ska ha ledarpinnen i det här egentligen. Det vi gör idag är att vi skickar insatsrapporter när det skett en olycka så att den som äger vägen får vår första bedömning om vad som kan ha orsakat olyckan, och vad skulle kunna gå att göra åt det. Kommunen varit väldigt aktiv där tycker jag, på den statliga sidan är det en mycket större organisation. Men vi fortsätter mata på med våra rapporter och hoppas att det ska ge resultat.

Den allra största utmaningen är att få till förändrade attityder i trafiken och ändra beteendet hos individuella bilförare, anser Pär Palm.

– Ja, det är kanske 99 procent av allt det här. Man tittar för mycket på det tekniska idag, tycker jag, när man söker orsaken till olyckor. Var det fel på bilen och liknande. Men tyvärr så är det oftast en mänsklig handling som ligger bakom olyckor, det handlar om dålig uppmärksamhet eller att föraren har varit lite ansvarslös i sin körning helt enkelt.

Även räddningstjänstens personal märker av en ökad vårdslöshet och minskad respekt i trafiken när de jobbar på olycksplatser längs vägen. Hittills i år har tre brandmän i landet blivit påkörda så svårt att de fått sätta livet till medan de jobbat på olycksplatser. Även för räddningstjänsten i södra Hälsingland har det varit incidenter.

– Ja, flera av våra bilar har blivit skrapade bland annat. Man har alltså kört så tätt inpå att man skrapat bilarna, och det är ju alldeles för nära. Tyvärr är det så att vissa ska fram till vilket pris som helst. Man har samma problem vid vägarbeten, där arbetare ibland får hoppa undan för bilar. Många respekterar inte att vi är där och jobbar.

Det har gjort att räddningstjänsten har ändrat sitt sätt att arbeta vid olycksplatser.

– Vi är mycket mer bestämda med att spärra av vägen idag. Tidigare försökte vi hålla ett körfält öppet, men vi kan inte ha trafik som går 30 centimeter bakom oss när vi jobbar. Vi har ju arbetsmiljölagen med oss ut på olycksplatsen och då är vi helt enkelt tvungna att spärra av. Det gör att det blir köer och vi försöker hela tiden värdera om vi ändå kan släppa på trafiken i en fil. Men grundinställningen är att vi spärrar av för all trafik om vi måste jobba på vägen.

Har du något generellt råd till bilförarna på våra vägar?

– Man måste ha lite marginal när man ger sig ut i trafiken. Jag förstår att folk kan vara stressade för att hinna till tåg och flyg och så vidare, men det gäller att ha lite luft i systemet om man ska åka någonstans. Man måste klara av att vänta en kvart eller halvtimme extra om det har skett en olycka, så är det bara.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning