Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemtjänstpersonalen om arbetssituationen: "Ibland är det svårt att hinna gå på toaletten"

Hemtjänsten i Bollnäs har problem med en hög sjukfrånvaro bland sina anställda. Personalen får hoppa mellan arbetsgrupperna när det fattats folk, vilket leder till en låg personalkontinutet hos brukarna.

Annons

Teresia Ohlsson fyller ett vattenglas till bredden. Klockan är två på eftermiddagen och det är dags för Bengt Söder att få sin medicin.

– Bengt har en förmåga att se människor. Han är en sådär som hajar till om någon sitter ensam, säger hon och placerar två piller i Bengts utsträckta handflata.

Bengt Söder skrattar till:

– Vi fungerar bra ihop, jag och Teresia.

Vi sitter hemma i Bengt Söders lägenhet på Ängslunda i Arbrå. Han har hemtjänst med insatser två gånger om dagen och får hjälp med medicin, dusch, städ och tvätt. Idag är det Teresia Ohlsson som hjälper honom – de känner varandra väl. Men Bengt Söder berättar att det ofta är en stor variation på ansikten bland den personal som hjälper honom.

Läs också: Hög sjukfrånvaro i hemtjänsten - Bollnäs kommun tar in konsulthjälp

– Det är sällan samma personer. Men för mig spelar inte det någon större roll, jag tycker att alla som kommer hem till mig har ett gott bemötande. Därimot kan jag tänka mig att det är ett problem för dem som ska ha mer hjälp än vad jag behöver, säger Bengt Söder.

Bengt Söder och Teresia Ohlsson.

Hemtjänsten i Bollnäs har haft problem med en låg personalkontinutet. Det har inte varit ovanligt med 26 olika ansikten hos en brukare under en fjortondagarsperiod. Roten till problemet ligger i ett högt antal personalgrupper och en hög sjukfrånvaro bland de anställda – de har fått hoppa mellan grupperna när det fattats folk, eftersom hemtjänsten inte får ta in vikarier från resursen.

Läs också: Här kan du berätta om dina erfarenteter av hemtjänsten och diskutera

– Man vet inte från den ena dagen till andra vart man hamnar. Det finns de som tycker det är jobbigt, men personligen tycker jag att det fungerar, säger Teresia Ohlsson.

Hon menar att den nuvarande situationen kan få konsekvenser för vårdtagarna.

Bengt Söder.

– Det blir ju otryggt naturligtvis. Känner man brukaren så vet man också hur hen vill ha det, men när det kommer många nya så kan det lätt bli fel. Vissa brukare blir trötta på att behöva förklara vad de ska ha hjälp med, säger hon.

Läs också: Tre av fyra äldre i Bollnäs känner sig ensamma

Teresia Ohlsson tror att den höga sjukfrånvaron bland personalen till stor del beror på stressen inom yrket. Många delade turer gör att de anställda inte orkar ta på sig extrapass och det händer att personalen får gå kort.

– Får vi inte in någon som kan jobba extra när det fattas folk så får vi dela ut besöken som blir över mellan oss. Det skapar såklart en stress, ibland har vi svårt att hinna gå på toaletten, säger Teresia Ohlsson.

Men nu jobbar kommunen på att förändra situationen. De har anlitat den externa konsulten Eva Liljevall, som kommer att se över de nuvarandra arbetsmetoderna. Personalgrupperna ska bli mindre och besöken hos varje brukare ska bli längre men färre. Och Teresia Ohlsson ser positivt på förändringarna.

– Jag hoppas att det bli bra. Om vi blir färre grupper så känner man också ett större ansvar för varandra. Det blir viktigare att komma till jobbet.

Teresia Ohlsson.

Läs också: Bollnäsduo startade hemtjänst

Mer läsning