Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Granbergsskolan: "Fler skolor skulle tjäna på ett större mottagande av nyanlända"

I år sökte rekordmånga elever till Granbergsskolan. Biträdande rektor Micael Ling bekräftar bilden av en ojämn födelning av antalet nyanlända elever i kommunen. Det höga trycket ställer krav på flexibilitet inom organisationen och det händer att man tvingas säga nej till sökande.

Annons

Läs mer: Nyanlända elever ökar pressen på skolan: "Vi behöver mer personal"

Granbergsskolan tar emot en stor andel av alla nyanlända barn och unga i kommunen. Med kort varsel kan man få in en skrivelse från Migerationsverket om att det kommer nya elever. Och det här ställer krav på flexibilitet inom verksamheten.

– Backar man tillbaka några år i tiden så visste vi på ett ungefär hur många elever vi skulle ha under ett läsår. Idag ser det helt annorlunda ut. De resurser vi beräknar kommer behövas när skolåret startar, kan förändras helt på bara några månader, berättar Micael Ling, biträdande rektor på Granbergsskolan.

I år var trycket bland de sökande rekordhögt och under en vecka i höstas fick Granbergsskolan in 22 nya ansökningar. I perioder tvingas man säga nej till elever för att kunna hantera situationen.

– Det är inte enkelt att bygga upp en organisation som håller för en sådan flexibilitet, det är en klar utmaning, säger Micael Ling.

Läs också: Hälsingland tar ett stort ansvar för nyanlända: "Det är vi stolta över"

Nyanlända elever behöver i regel ett extra stöd. På Granbergsskolan har man anställt sju resurser i språkstöd, vilka fungerar som en kommunikation mellan ordinarie lärare och elever vars modersmål är ett annat än svenska.

Micael Ling, biträdande rektor på Granbergsskolan i Bollnäs.

Idag kartläggs skolbakgrunden hos nyanlända elever, innan de placeras i skolan. Micael Ling berättar att det ofta räcker med enbart språkstöd som resurs.

– En hel del elever har en gedigen skolbakgrund och har gått i skolan i många år, de har en bra kunskapsbakgrund att stå på. Men får de inte tillräckligt med språkstöd så faller allting, säger han och fortsätter:

– Det är såklart svårt att veta vad nyanlända elever har i sin ryggsäck, vi måste hela tiden ta hänsyn till att de har andra erfarenheter än svenska ungdomar.

Klara ni av att tillgodose allas behov?

– Ja, det tycker jag. Det är inte svårt att hitta personer som kan arbeta som språkstöd och vi försöker hela tiden planera inför ett ökat behov av resurser.

Granbergsskolan.

Men trots detta menar Micael Ling att det måste till en mer jämn fördelning av antalet nya elever. Framförallt tror han att alla fler skolor skulle dra fördel av ett större mottagande.

– Vi har haft elever med invandrarbakgrund hos oss under en längre tid och ser att skolungdomarna lär sig att förstå varandras olikheter på ett helt annat sätt.

Vad måste till för en jämnare fördelning?

– Det behöver komma politiska beslut med tydliga direktiv om hur fördelningen ska styras.

Läs mer: Viktigt att barnen får börja skolan snabbt

Mer läsning