Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fullt tryck på Kilafors bangård – 87 timmars tågstopp under intensiv arbetshelg

Under helgen råder stopp i tågtrafiken förbi Kilafors. Spåren har tillfälligt tagits bort i södra änden av bangården, bland annat för att dra en vägport på plats.

Annons

Kilafors bangård är en gigantisk byggarbetsplats just nu. Bangården byggs ut och anpassas för 750 meter långa tåg, samtidigt som säkerheten ökas. Det förbereds också för framtida dubbelspår mellan Kilafors och Holmsveden. Entreprenören Svensk Järnvägsteknik AB utför arbetet på uppdrag av Trafikverket.

Läs också: Spårbygge fortsätter i Kilafors och Röstbo

Magnus Gilljam är Trafikverkets projektledare vid Kilafors bangård.

I torsdags morse inleddes en extra intensiv period i arbetet. Under 87 timmars stopp i tågtrafiken är det många moment som ska hinnas med, berättar Trafikverkets Magnus Gilljam:

– Det handlar om en vägport i södra änden på bangården och i norra änden lägger vi två växlar under det här stoppet, som pågår till och med klockan 4 natten mot måndag. Sedan fortsätter stoppet under två veckor medan vi gräver ur och byter spår 1 och 2 mitt på bangården.

Vägporten. Under fredagskvällen och natten mot lördagen drogs den på plats under järnvägen, i höjd med Kilafors Lantbruk. Vägporten flyttades 25 meter, med en hastighet av cirka 10 meter i timmen.

Ytterligare ett planerat trafikstopp, på 120 timmar, kommer i hela projektets slutfas, under vecka 43.

– Då handlar det om att lägga sex växlar, plus urgrävning av spår och inkoppling av ställverk. Sedan är vi färdiga, säger Magnus Gilljam.

Läs också: Ombyggnad ger ökad kapacitet

Det myckna regnandet på senare tid har påverkat arbetet en del.

– Ja, det har försvårat lite, men vi ligger just nu före tidplanen ändå, trots vädret.

Den stora vägporten under spåret drogs på plats sent under fredagskvällen. Den kommer att öka trafiksäkerheten, berättar Magnus Gilljam.

– Ja, en stor anledning till att vi gör en vägport är att vi stänger två plankorsningar, en vid herrgården och en vid Polgatan. Det kommar att öka säkerheten på anläggningen markant i och med att vi leder trafiken under järnvägen, det blir planskilt som vi säger, i stället för att ha järnvägskorsningar med bommar. Nu kommer man att åka under järnvägen, tryggt och säkert.

Läs också: Större bangård färdig hösten 2016

Mer läsning