Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bollnäs sjukhus har ändrat rutiner efter klagomål

Patientsäkerhetsarbetet på Bollnäs sjukhus hjärtintensiv har tidigare fått klagomål. Kritiken har gällt utskrivning och rådgivning från hjärtintensiven. Nu tycker IVO att sjukhuset gjort tillräckliga åtgärder.

Annons

Klagomålet som kommit till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har handlat om brister på Bollnäs sjukhus hjärtintensiv.

Den 30 december 2014 började en hjärtpatient att kräkas i hemmet, och hans sambo ringde då till hjärtintensiven.

Eftersom kräkningarna inte gav med sig ringde hon också de två efterföljande dagarna. annen hade dessutom börjat ge ett förvirrat intryck. Sjuksköterskan hänvisade då paret till akutmottagningen. Där upptäcktes en stor hjärnblödning.

Läs mer: Ord står mot ord i IVO-beslut

Efter händelsen har IVO varit ktitiserat att samtalen mellan mannens sambo och Bollnäs sjukhus inte dokumenterades.

Det är rutiner för utskrivning och rådgivning från  Bollnäs sjukhus hjärtintensiv som kritiserats.

Efter klagomålet har sjukhuset infört en rutin som innebär att de varje månad ringer upp tio utskrivna patienter. På så sätt har vårdgivaren större kontroll över eventuella problem i samband med utskrivning. Checklistor för in- och utskrivningsprocessen finns nu för hela sjukhuset. Det har ökat patientsäkerheten.

Det finns också skriftliga rutiner som säger att personal på hjärtintensivvårdsavdelningen inte ska ge några råd via telefonen. I stället ska personalen hänvisa till hjärtmottagningen eller 1177.

IVO anser att det här åtgärderna är tillräckliga och avslutar därför ärendet.

I samband med en uppföljning av det här ärendet gjort IVO också en oanmäld inspektion på akutmottagningen. Efter den konstaterar mydigheten att jourlinjerna till stor del bemannas av hyrläkare.

Läs också: Hyrläkarna har kostat 1,2 miljarder sedan 2010

De flesta inhyrda läkare är väl kända i organisationen, men det finns också nya läkare. De har inte fått någon strukturerad introduktion. Verksamhetschefen var dock medveten om den bristfälliga introduktionen och IVO utgår från att åtgärder har vidtagits.

Läs mer: Bra hjärtvård i Gävleborg – Bollnäs sjukhus det tredje bästa i landet

Mer läsning

Annons