Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla krav i ny transportplan

Det mesta känns igen från den gamla planen när Ljusdals kommun listat åtgärder de vill ha med i den nya regionala planen för transportinfrastruktur åren 2010–2021.

Annons

I onsdags träffade Rolf Berg och Clemens Ludvigsson från Ljusdals kommun Vägverket och Region Gävleborg för att berätta vad Ljusdal vill ha med i den nya transportinfrastrukturplanen. Sammanlagt har 28 objekt listats. Där finns cirkulationsplatsen vid OK-korsningen i Ljusdal, planskild korsning mellan väg och järnväg vid Lamellen i Ljusdal, ny vägbro över Ljusnan i Storhaga, som alla känns igen från den gamla planen.

Ljusdal, Bollnäs och Ovanåkers kommuner går gemensamt fram med krav på trafiksäkerhetshöjande åtgärder på riksväg 83, från Tönnebro och uppåt. Det krävs för att farten på vägen ska få ligga kvar på 90 kilometer i timmen. Annars blir hastigheten sänkt till 80 kilometer i timmen, berättar Rolf Berg.

Flera gång- och cykelvägar finns med på listan, däribland den från Nybo över Kramsta i Järvsö, gång- och cykeltunnlar under bangårdarna i Ljusdal och Järvsö, gc-väg längs Rödmyravägen mot skidbacken i Järvsö och att man bygger färdig den påbörjade gc-vägen i Los.

Ny på listan är den gång- och cykeltunnel man vill ha vid lokstallarna i Ljusdal mot Östernäsområdet, liksom vägomläggningarna vid industriområdena i Kläppa, Ljusdal, som det nyligen hållits samråd om.

Ljusdals kommun vill ha cirkulationsplatser vid älvbron mot Kyrksjönäsvägen i Ljusdal och vid kyrkan. På önskelistan finns också planskilda korsningar mellan väg och järnväg i Hennan och Ramsjö.

Region Gävleborg har uppdraget att sätta ihop planen med önskemål från alla länets kommuner och skicka förslaget på remiss innan det går till regeringen, som anslår pengar.

Annons