Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra års arbete tvätta Beatles

/
  • Teknikerna, däribland Allan Rouse, Steve Rooke och Sean Magee, har använt sig av modern teknik i kombination med den ursprungliga studiotekniken från 1960-talet för att skapa en ny återgivning av Beatles tolv studioalbum.
  • Beatles på den klassiska omslagsbilden utanför Abbey Road-studion där gruppens klassiska skivor spelades in.

Som att försiktigt tvätta färgen på en målning gjord av en mästare.

Så beskriver teknikerna på Abbey Road sitt arbete med de nya versionerna av Beatles musik.

Arbetet har tagit fyra år och Allan Rouse som varit projektledare ser nöjd ut.

- Vi har förbättrat soundet. Det kunde ha gjorts på 1980-talet, men det gjordes inte, säger han.

Annons

Dagens teknik är överlägsen den som användes när digitaliseringen kom 1986, konstaterar han.
- Musiken som överförs digitalt från originalinspelningarna är betydligt bättre än de första digitala versionerna.

Rouse satte ihop ett team av sju personer som arbetat med att tvätta originalinspelningarna digitalt. Arbetet skedde i ett särskilt kontrollrum med ett uppskattningsvis mer än fem meter långt kontrollbord - i klassiska Abbey Road-studion i nordvästra London, där de tolv Beatlesalbumen en gång spelades in.
Titel för titel överfördes digitalt. Mellan varje låt togs bandet bort och tonhuvudet gjordes rent från damm.
- Det var det enda vi gjorde, tog bort lite damm.

Därefter lyssnade teknikerna igenom varje låt tre gånger för att försöka identifiera eventuella tekniska missar, innan felen "rättades till". Hellre låta vissa störningar vara kvar än att förlora känslan, var utgångspunkten. Men mycket av ursprungsmaterialet var så bra att det inte behövdes några förbättringar, säger Allan Rouse.
Sammanlagt tog varje album två veckor.

Jämförelsen med att restaurera en mästares målning är Rookes beskrivning.
- Vi har försökt göra detsamma. Förhoppningsvis kommer människor att upptäcka nya saker när de lyssnar på musiken, säger han.
När det gäller monoversionen ser teknikerna den mer som ett historiskt dokument.
- I framtiden kommer de flesta att köpa stereoversionerna. Dagens ungdomar vet förmodligen inte ens vad mono är. Köparna av monoversionen är sannolikt desamma som köpte de ursprungliga skivorna, säger Allan Rouse. 

Christina Lucas/TT Spektra

Mer läsning

Annons