Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Funderingar kring vårt eminenta samhällssystem

Medan storstäderna har kollektivtrafik som fungerar så står människor i inlandet utan kollektivtrafik, men ändå betalar vi skatt för det.

Annons

Låt oss säga att du bor i Stockholm.

Ett årskort hos SL (Storstockholms Lokaltrafik) kostar 7280 kr.

Med detta årskort har du fri tillgång till pendeltåg, tunnelbana, lokalbanor och bussar.

Genom centrala Stockholm går det i dagens läge pendeltåg var fjärde minut, det vill säga 14–15 pendeltåg i timmen. Längre in i framtiden kommer detta antal att ökas.

Medan storstäderna har kollektivtrafik som fungerar på detta sätt står människor i inlandet utan kollektivtrafik, men ändå betalar vi skatt för det.

Från min hemort Jättendal gick det år 2007 inte att ta sig till Nordanstigs kommunkontor i Bergsjö, inte heller till Handelsbanken som finns på samma ort, med hjälp av kollektivtrafik. För att ta dig till Bergsjö med hjälp av buss var du tvungen att åka från Jättendal till Hudiksvall tidigt på morgonen, för att sedan åka från Hudiksvall till Bergsjö. Sedan var du tvungen att åka samma väg över Hudiksvall för att komma tillbaka till Jättendal. Det gillar ni som arbetar för en bättre miljö, va? Ett bankärende till Bergsjö med hjälp av kollektivtrafik tog alltså hela dagen.

Ju längre norrut du kommer i landet, desto mer används bilen och desto mer pengar läggs ut på bensin/diesel eftersom det inte finns fungerande kollektivtrafik.

En person som bor i Norrlands inland kan ha 15 mil till jobbet enkel resa. Det betyder att om denne person har en bensindriven bil som drar ca 1l/mil betalar han/hon cirka 12x30=360 kr per dag.

Under en femdagars arbetsvecka blir detta ca 1 800 kr. För hela månaden (1 800x4) stiger priset upp till 7 200 kr, 80 kr mindre än vad ett årskort hos SL kostar.

Med 7 200 kr i bensinavgift i månaden till och från jobbet lönar det sig snart inte att arbeta.

Den person som har till exempel 15 mil till jobbet, enligt ovan, tycker jag kan betala endast 3 kr/l.

En person som bor i tätorten, som har tillgång till kollektivtrafik, kan betala 30 kr/l.

Detta är enkelt att uppnå med hjälp av dagens chiptekniker.

Med all miljöpolitik som finns idag och global uppvärmning hit och dit borde bränslepriset vara högre i storstäderna där föroreningarna är som värst, och lägre på landsbygden.

Som följd kommer fler människor i storstäderna använda sig av kollektivtrafiken. Detta gör att vi minskar föroreningarna och Miljöpartiet jublar!

Sorry Reinfeldt, sorry Maud Olofsson, sorry Göran Hägglund, sorry Jan Björklund... sorry Mona Sahlin, sorry Peter Eriksson och Maria Wetterstrand, sorry Lars Ohly, med bihang!!

Använd bränslepriset till att styra mängden föroreningar i Sverige, men styr då på rätt sätt och dra inte alla människor över samma kam.

Om bränslepriset ska höjas, då ska det väl inte höjas i den del av landet där det är minst föroreningar?

Hanna Berglin

Lärlingsprogrammet 08

Bromangymnasiet Hudiksvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel