Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Full gas i Söderhamn

En besöksnäring kan bli framgångsrik när den lockar med något som andra inte har. Helsinge Motorstadion i Söderhamn skulle kunna ha det som saknas i norra Sverige.
Svenska anläggningar som används till utbildningar, event och testverksamhet drar även in miljontals kronor till hotell, restaurang och andra lokala företag.

Annons

I Sverige finns ett stort motorintresse men få anläggningar. Banorna som används i dag byggdes i huvudsak under 1960- och 1970-talet. Sedan var det länge tyst, fram tills för några år sedan.

På Gotland anlades en lång bana i ett gammalt kalkbrott. I jämtländska Kall tränar bilförare från hela Europa vinterkörning på sjöisar, och på sommaren på banor utan att anordna tävlingar.

En av de största motoranläggningarna är Mantorp Park i Mjölby kommun. Där arrangeras varje år finalen i STCC, svenska mästerskapet för standardbilar. På kommunens hemsida, under fliken Turism trängs anläggningen med Birger Jarls Bjälbo.

– Den är jättevärdefull för oss. Efter Kolmården är Mantorp Park den mest besökta anläggningen i Östergötland. Den sysselsätter mellan 300 och 500 heltidsarbetare, enligt deras egna bedömningar, säger Peter Larsson, näringslivschef i Mjölby kommun.

Runt tävlingarna finns förutom turisterna, en stor cirkus med sponsorer och företagsledare. Det använder kommunen till att påverka och framhäva Mjölbys fördelar.

På samma sätt tänker man i Enköpings kommun, som miste många arbetstillfällen i samband med att regementet lades ner. Sedan dess har man lockat till sig många nya företag, däribland flera med motoranknytning som attraherats av en kommande motoranläggning, Viking Motorpark.

– Jag har gjort en kalkyl utifrån vad de visat. Det kommer att generera intäkter på 300-400 miljoner per år. Hotell, restaurang, bensin och så vidare, säger Arne Wåhlstedt, marknadschef i Enköpings kommun.

Kommunen ställde sig tidigt bakom motorbanan och efter att Viking Motorpark ägnat tio år åt planering och utredning godkände kommunfullmäktige förra året detaljplanen, med siffrorna 47-4.

– Det här är en fantastisk möjlighet för Enköping. Ekonomisk tillväxt och teknikutveckling är lösningen för framtidens miljöproblem. Förbud hjälper inte vår miljö, sa Anna Wiklund (M), ordförande i kommunstyrelsen och finanskommunalråd, efter omröstningen.

Men även om politikerna ställt sig bakom projektet har det väckt protester. Ett trettiotal privatpersoner överklagade kommunfullmäktiges beslut. Samtliga avslogs av länsstyrelsen. Ärendet ska nu avgöras av Miljödomstolen.

– Det har varit mycket protester men politiskt är det klockrent. Om två år vet vi svaret, säger Arne Wåhlstedt.

Anläggningen som beräknas kosta 300 miljoner ska byggas i etapper, där en landsvägsbana blir första steget. Enköpings kommun kommer inte att behöva satsa några pengar. Tills vidare har ett mellanstort svenskt företag gått i borgen för projektet. Företag från både Sverige och England är intresserade av att finansiera bygget och driften av anläggningen.

– Den stora inkomsten är den dagliga verksamheten, utbildningar och liknande. Det är där pengarna ligger, säger Bo Fallbrink, initiativtagaren till Viking Motorpark.

Helsinge Motorstadion skulle klara sig med mindre insatser, mycket går att återanvända från den gamla flygflottiljen.

– En STCC-bana är möjlig inom 3-4 år, för klasser snäppet under inom ett år. Det blir 15-20 miljoner för en godkänd och funktionell bana för ganska tuffa tävlingar, säger Lasse Burefjord.

Tillsammans med Anders Berggren drog han i gång projektet Helsinge Motorstadion för snart fem år sedan. Det fanns intressenter villiga att investera upp till 20 miljoner.

– Gör man en jämförelse med Kinnekulle ring så räknar den kommunen med 60 000 tillresande enbart på motorstadion med en potentiell köpkraft bortåt 1 200-1 500 per person, säger Lasse Burefjord.

Han väntar nu på besked från kommunen om arbetet med motorstadion kan gå vidare. Det gör även motorklubben som under tiden utvecklar den befintliga delen. Klubben drar redan stora skaror besökare till tävlingar i bland annat dragrace och enduro.

– Vi avvaktar och ser hur det går. Det fordras sponsorer, den lilla klubben klarar inte av allt, säger Börje Nilsson, SMK Söderhamn.

Söderhamns kommun sitter på leken. Ett utvecklat motorstadion på Flygstaden finns med i kommunens Vision 2012, men hänger på Helsinge Airports framtida inriktning. En utredning om flygverksamheten har dragit ut på tiden och ett besked väntas tidigast i höst.

Men kommunen är fortfarande intresserad av motoranläggning.

- Absolut. Vår ambition är att möta alla behov. Men vi har ännu inte gått till botten med flygverksamheten, säger kommunalrådet Eva Tjernström (S).