Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Frida Demervall: Slakten av landsbygdens småskolor måste få ett slut

Annons

I ivern att effektivisera genom att centralisera finns det andra viktiga aspekter man gärna glömmer, som inte nödvändigtvis är kopplade direkt till läroplanen eller skollagen, men som har stor påverkan på elevernas möjlighet till inlärning och kunskap.

Centralisering är lika med effektivisering, det tycks vara ett givet tema när en omorganisation ska genomföras, inte minst när det kommer till skolan. I kommuner runt om i hela landet ser vi just nu hur mindre skolor försvinner i en rasande takt till förmån för större centraliserade komplex.

Läs också: Oksanen - Staten har skuld i att byskolorna försvinner

Tanken från politiken och ansvariga tjänstemän är självfallet att denna effektivisering både ska ge ekonomiska fördelar, men också skapa bättre förutsättningar för eleverna i kommunen. En större skola som är centralt belägen har lättare att rekrytera behörig personal, ge möjlighet till fler språkval på skolan och kanske även erbjuda elevhälsa på plats i skollokalerna. Att politiker väljer att lägga ner småskolor till förmån för storskolor handlar självklart om en önskan att skapa en så bra skola som möjligt för eleverna. Gott så, men vägen till helvetet kantas av goda föresatser, som man brukar man säga.

I ivern att effektivisera genom att centralisera finns det andra viktiga aspekter man gärna glömmer, som inte nödvändigtvis är kopplade direkt till läroplanen eller skollagen, men som har stor påverkan på elevernas möjlighet till inlärning och kunskap.

När vi tar bort de mindre skolorna försvinner exempelvis möjligheterna för många barnen att ta sig till skolan på egen hand. Istället blir de skjutsade eller bussade till en mer centralt belägen skola.

När vi tar bort de mindre skolorna försvinner exempelvis möjligheterna för många barn att ta sig till skolan på egen hand. Istället blir de skjutsade eller bussade till en mer centralt belägen skola.

Enligt den senaste nationella resevaneundersökningen så kommer nästan varannan grundskoleelev till skolan med bil idag.

Det kan verka banalt, men av egen erfarenhet kan jag säga att det spelar roll hur du tar dig till skolan. Inte minst för kunskapsinhämtning och lärande.

När vår son var liten bodde vi i Stockholm, trafiksituationen där är minst sagt begränsad för ett litet barn och på den tiden skulle jag aldrig ens drömt om att låta honom gå eller cykla själv nånstans. När vi så flyttade ut på landet var det som en revolution, för honom, men också för mig. Helt plötsligt hade den lilla pojken, som annars klättrade på väggarna, röda kinder och fokus nog att lära sig läsa själv. Vad friheten och motionen gjorde för hans självkänsla och hans kunskapsinhämtning är självfallet individuellt, men likväl, jag kunde se en tydlig skillnad.

Och det finns faktiskt stöd för detta i forskningen. För den som har missat Anders Hansens sommarprat i P1 om hur motion gör dig stresstålig och intelligent, kan jag varmt rekommendera en lyssning.

Det är otroligt lätt att få tunnelseende i frågan om skolan, det vill säga att politiker och tjänstemän snöar in sig på den del som har med verksamheten att göra och tappar helhetsperspektivet.

Resultatet av det ser vi nu när en av landsbygdens kanske främsta fördelar gentemot storstaden, våra mindre skolverksamheter i naturnära områden, håller på att monteras ner för att centraliseras och effektiviseras. En tragisk utveckling kantad med goda föresatser.