Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från Hälsingland till Dubai – företagare får exportmöjligheter under världsutställning: ”Entré till Mellanöstern"

Nästa år anordnas världsutställningen Expo 2020 i Dubai. Sverige kommer tillsammans med 190 andra länder att finnas på plats – bland annat för att visa upp företag och deras produkter och tjänster. Under fredagen fick företagare från Gävleborg information om hur de kan bli en del av arrangemanget.
– Här gäller det att bygga upp ett koncept och ett team som presenteras där nere, sa Brigitta Piippola från Hudiksvalls näringslivs AB (HNA).

Annons

I Hudiksvall hade ett 40-tal företag samlats för att samla information och lyssna till föredrag om utställningen och Mellanöstern som handelsplats.

– Syftet med den här träffen är att se om det finns något intresse från näringslivet i regionen att synas på plats i Dubai, antingen som utställare eller i seminarier. Hela världen kommer ju att vara där så det blir en väldigt bra marknad om man vill kränga sina produkter eller tjänster mer internationellt, säger Brigitta Piippola som genom sin roll som affärscoach på HNA varit med och arrangerat träffen.

Enligt henne kan det vara svårt för mindre och medelstora företag att nå ut på export ensamma, men genom att skapa kluster med andra företag menar hon att de har större chans att nå ut, och då är världsutställningen ett bra tillfälle att visa upp sitt företag.

– Många tycker att det är svårt att se möjligheterna för sig själv, vilken vinning man har och hur man får sina produkter synliga där nere. Den här träffen är första steget i att bli inspirerad men redan nu märker jag att det finns ett intresse från vissa, säger Birgitta Piippola.

Erfarenheterna från Mellanöstern är små bland de företagare som samlats, men Björn Österlund från Hudiksvall kunde från scenen berätta om hur det gick till när hans företag, Psidac, tog sig in på den marknaden.

– Vi gör övervakningsutrustning framförallt för infektionskliniker och renrum för sjukhus, och det är den delen vi satsat på nere i Dubai. Där startade vi 2015 och fick tag på en distributör som började bygga upp vår försäljning, säger han.

Trots sina egna erfarenheter av landet är han tveksam till hur Expo 2020 i Dubai kan hjälpa mindre företag från exempelvis Hudiksvall att påbörja sin export.

– Det är väldigt intressant, men mässorna blir så stora att jag tror det är landet, Sverige, som tjänar på att synas där nere. För små företag är jag lite tveksam till nyttan, om man inte lyckas knyta ihop en grupp företag som har likriktad inriktning, säger Björn Österlund.

På plats i Hudiksvall fanns under fredagen också utrikesdepartementets Expo 2020-kommitté, som svarade på frågor om utställningen och berättade om planerna som regeringen har med att delta.

– Det här är en av de största exportfrämjande satsningarna som görs under de närmsta åren. Vi ser Dubai som en entré till hela Mellanöstern och som vi dessutom ser växer och är intresserade av svenska innovationer och produkter, säger Jessica Bjurström.

De menar att många länder finns på plats för att visa upp sitt land, medan det för Sveriges del också handlar om att lyfta landets näringsliv.

– Många länder är med i syfte att sprida en positiv bild av sitt land, men vi i norra Europa har också fokus på att det ska vara en exportfrämjande. Sverige att ha ett väldigt stort fokus på det och att svenska företag drar nytta av att vi är där, säger Felix Nyström.

Annons