Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Från frö till planta

På Kilsmyrans förskola är naturen en viktig del av undervisningen.
Den här dagen besöker de växthusen nere vid Granskär. Här skapas de prunkande planteringarna som snart ska flyttas ut och förgylla stans parker.

Annons

På förskolan har de satt frön av rosenskära. Fröna är satta i tetror, för att visa hur man kan återanvända saker. Barnen har själva fått dekorera tetrorna med teckningar.

– Sedan ska vi sätta ut blommorna. De lockar till sig fjärilar och det tycker barnen är kul. De kan citronfjäril och blåvinge, och när de ser en fjäril så ropar de högt, berättar Karin Larsson, förskolepedagog.

I arbetet med naturen utgår förskolan till stor del från en bok som heter Astons stenar. Där får barnen följa en hund som samlar på stenar som han sedan sköter om. När han har jättemånga, upptäcker hans mamma stenarna, och han får gå med dem till stranden. Där hittar han en pinne som ser ensam ut.

– Stenar och pinnar ligger barnen nära. De har gjort egna stenar i ull och papier maché. Och när de går på utflykter får gosedjuret Aston följa med, berättar Karin Larsson.

Shilan Sido säger att det roligaste de gör på förskolan är att vara ute i skogen.

– Och att titta på blommorna där, fortsätter Loula Abdillahi.

De berättar om vitsippor och andra blommor som de fått se under våren, och de tycker om alla blommor, säger de.

I kommunens växthus finns det många olika sorters blommor.

– Barnen får följa blommorna från att de är frön, tills de gror och blir till blommor. Sedan får de se dem i de vackra parkerna i stan. De får en röd tråd och lär sig värna om miljön och naturen, säger Karin Larsson.

Hon lyfter upp en rosenskär och frågar om barnen vill lukta på den. Och det vill de. Det blir nästan slagsmål kring den ljusrosa blomman. Och färgen upptar intresset. Fröken skriver ordet "rosa" på en medhavd papperslapp, och håller upp den så att alla ser.

– Vi skriver upp ord som barnen blir intresserade av. Det är ett bra sätt att plocka fram skriften. Genom att uppleva saker. Sedan känner barnen igen bokstäverna i sina namn, förklarar Karin Larsson.

Hon berättar om hur de leker med ord som frö - fröken - busfrö.

– Busfröken! ropar en pojke och alla skrattar.

Sedan är det dags att promenera tillbaka till förskolan, där maten väntar.