Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Foton framkallar dofter

/

Nikon har undersökt hur vi kopplar ihop bildminnen med dofter.

Annons
Nikon har undersökt hur vi kopplar ihop bildminnen med dofter. Genom att titta på ett foto kan 55 procent av svenskarna i undersökningen återskapa doften (eller lukten) i sitt minne.

Inte bara kan vi minnas hur någonting doftar genom att se en bild. 51 procent av svenskarna i undersökningen svarar ja på frågan om de skulle ta ett foto av ett motiv bara för att minnas hur det doftar. Samma undersökning visar att 59 procent av de svenska kvinnorna minns dofter utifrån foton medan 50 procent av svenska männen gör det. 54 procent av kvinnorna skulle ta en bild för att bevara doftminnet, medan motsvarande siffra för männen är 49 procent.

Med undantag av att unga minns sockervadd mer än äldre och att äldre minns lägereld mer än yngre verkar det inte finnas någon direkt koppling mellan ålder och doftminne. Annat är det över landsgränserna. 86 procent av spanjorerna säger sig kunna minnas en doft genom en bild, medan bara 37 procent av britterna säger sig kunna göra detsamma. Snittet i Europa är 61 procent.

Fransmän, italienare och greker har närmast till solkräm, medan norrmän mest kopplar till lägereld och lantbruk. Svenskarnas resultat följer det europeiska genomsnittet, med nyklippt gräs i toppen med 57 procent, solkräm på andra plats med 46 procent och lägereld som trea med 39 procent.

Undersökningen visar, enligt professor Rachel Herz, en av världens ledande exporter i doftpsykologi vid Brown University, hur kraftfull länken mellan våra minnen och dofter/lukter är. När foton ackompanjeras av doft väcker det mer emotionella och fantasieggande minnen, mer än någon annan minnesväckare.
– Det är inte överraskande att så många människor minns doften av färskklippt gräs och solkräm starkast då dessa dofter är starkt associerade med barndomen, tiden då våra första doftminnen formas. Just barndomsdofter har en extra stark förmåga att trigga känsloladdade minnen som tar oss tillbaka i tiden.

Dessa dofter påminner svenskarna mest om ett upplevt minne:
1. Färskklippt gräs (utomhusaktiviteter, fotboll etc), 56,5%
2. Solkräm (semester på stranden), 46,1%
3. Lägereld (utflykt), 38,7%
4. Glögg/rödvin och barrskog (skidsemester eller jul), 37,9%
5. Het asfalt (semester, kliva ut ur flygplan), 36,5%
6. Kryddor och varm frukt (marknader, exotisk semester), 33,9%
7. Babytalk (nyfödd bebis), 26,5%
8. Lantbruk (på bondgård/landet), 24,0%
9. Piptobak/spearmint (mor- eller farfar), 22,8%
10. Sockervadd (tivoli, marknad), 20,6%
11. Lädersäten (bilminnen), 14,8%
(Respondenterna fick markera fem val.)

Om undersökningen
I Sverige deltog 501 personer i åldrarna 16-65+. Totalt deltog över 12.000 personer i Europa och Sydafrika. Undersökningen är beställd av Nikon och utfördes av Opinion Matters mellan den 27 januari och 1 februari 2010.

 


/Amy Lagerman

Kamerabild.se

Mer läsning

Annons