Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsätt att hålla hårt i plånboken

/

Annons

Det blir konsortiet kring Koenigsegg, billtillverkaren av supersportbilar, som tar över som ny ägare till Saab Automobil. Precis så som det har spekulerats om den senaste tiden.

I varje fall har Koenigsegg Group, som konsortiet numera heter, skrivit under en så kallad avsiktsförklaring om att köpa Saab från General Motors.

Vilket är ett viktigt led i den rekonstruktion som Saab inledde i februari tidigare i år.

Det här betyder att det kan finnas en framtid för Saab, även om denna framtid fortfarande är ytterst osäker.

Och det är fortfarande långt ifrån säkert att det blir en försäljning, även om alla inblandade i går verkade väldigt glada och förhoppningsfulla.

Överenskommelsen bygger nämligen på att Europeiska investeringsbanken (EIB) förväntas tillhandahålla ett lån på 600 miljoner dollar, vilket motsvarar ungefär 4,6 miljarder kronor. Och för att ett sådant lån ska komma att beviljas krävs med stor säkerhet att svenska staten går in med lånegarantier.

Det betyder i första hand att EIB kommer att granska låneansökan, och de nya ägarna. Skulle banken kräva statliga garantier blir det upp till Riksgälden att göra en bedömning av förutsättningarna för dessa garantier. Och därefter väntar en granskning från EU-kommissionen för att säkerställa att allt går rätt till enligt EU:s regler.

Det finns skäl att påpeka det igen, det är långt ifrån klart.

Men ägarbilden är i varje fall något tydligare än vad den var för bara någon dag sedan. Utöver Christian von Koenigsegg och den norska affärsmannen Bård Eker hittar vi även den amerikanske affärsmannen Mark Alan Bishop och den amerikanske miljardären Augie Fabela.

Tillsammans har de uppenbart de finansiella muskler som krävs för att köpa Saab. Den stora frågan är emellertid om de finansiella musklerna är tillräckligt stora för att driva och vidareutveckla Saab.

Den frågan får väl vänta på sitt svar, men från såväl fack som företagsledning verkar man vara hoppfull om att så ska vara fallet.

Men Saab är som bekant inte någon vinstmaskin. Tvärtom. Det senaste kända året som Saab gick med vinst var 1995. I fjol var förlusten 3 miljarder kronor. Ingenting tyder på att det skulle gå bättre i år, snarare det motsatta.

Det är alltså en oerhört svår uppgift som Koenigsegg Group har framför sig. En uppgift som GM, då världens största biltillverkare, aldrig lyckades med.

Därför är viktigt att regeringen fortsätter att hålla lika hårt i plånboken som man gjort tidigare. Ska lånegarantier ställas ut ska det göras mot starka och tydliga säkerheter.

Nu finns det i och för sig ingenting som tyder på att regeringen skulle agera annorlunda. Till skillnad från oppositionen har näringsminister Maud Olofsson (C) och hennes kollegor visat stort ansvarstagande och återhållsamhet med skattebetalarnas pengar. Något som oppositionen, och då främst Socialdemokraterna, kritiserat.

Hade Socialdemokraterna fått bestämma hade garantilöftena för länge sedan varit utställda till General Motors, och pengarna hade i värsta fall varit försvunna samtidigt som GM gick i konkurs.

Kvar hade svenska staten stått med en skuld på flera miljarder kronor till EIB.

Mer läsning

Annons