Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förslaget till ny fordonsskatt får kritik

Det finns både stora skattehöjningar och rejäla subventioner förslaget till ny fordonsskatt som kan träda i kraft 2018.

Se också: Tuff sits att klara jobbpendlandet på eldrift: "Jag vill kunna pendla elburet"

Det går fort att hitta kritiska röster till det förslag om fordonsskatt som regeringens utredare tagit fram.

Uppdraget för utredarna var att ta fram ett bra-dåligtsystem (kallat bonus–malus) som skulle premiera fordon med låga utsläpp vid bilköp.

– Det kan vara bra i städerna där det finns bra kollektivtrafik, men på landsbygden kan det bli svårt, säger Magnus Sjöbom, Jättendal, som åker bil långa sträckor dagligen.

Ändå tror han att förslaget kan påverka vid nästa bilköp.

– Ja, man får tänka till vad man ska satsa på.

Läs även: Trögt men uppåt för miljöbilar

Förslaget innebär att ett nytt system införs för årsmodeller från 2018 eller senare som registreras januari 2018. För att stärka argumenten att köpa miljöbilar blir det dyrare för de som väljer bilar med högre utsläpp.

En Volvo av lite sportigare modell kan få en fordonsskatt på 10 323 kronor årligen de första tre åren, medan till exempel en elhybrid hamnar på 360 kronor.

– Jag tycker att det räcker med bensinskatten, säger Arne Bodin, Enånger, som anser att skatterna för bilägarna är tillräckliga i sig.

Han pekar på att bensinskatten i sig gör att de som har bensintörstiga bilar betalar mer.

– Man måste ju ha bil om man bor här, förklarar han.

I förslaget ingår ett nytt bonussystem som ska ersätta den tidigare femåriga skattebefrielsen för miljöfordon. Den som köper en bil med nollutsläpp av koldioxid kan få upp till 60 000 kronor i bonus. Bilar som släpper ut upp till 35 gram koldioxid per kilometer, kan få upp till 45 000 kronor i bonus och bilar med utsläpp upp till 50 gram per kilometer ges 35 000 kronor i bonus vid nybilsköp.

Utredarnas beräkning är att den genomsnittliga fordonsskatten för nya bilar kommer att öka från dagens 800 kronor per år till 3 050 under de tre första åren. Från och med år fyra blir skillnaderna små, jämfört med dagens system.

Utredarnas förslag kan du läsa här.

Läs även: Zlataneffekt på lokal bilförsäljning