Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förslag om körkort för fyrhjuling

Olyckorna med fyrhjulingar verkar inte bli färre. Nu framförs idén om ett särskilt körkort, utöver de förarkrav som redan finns.

Hittills har vi bara fått positiva reaktioner, säger Olof Stenlund på Transportstyrelsen.

Annons

Det blev jubel på trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand när två hjälmklädda män körde in i salen på var sin fyrhjuling. En av dem var Olof Stenlund, sakkunnig på Transportstyrelsen.

Det är ett rimligt krav att den som får lov att framföra en fyrhjuling ska ha en grundläggande kompetens i att framföra fordonet. Det är annorlunda än att köra en personbil, särskilt i terräng där det kan luta åt olika håll, säger Stenlund.

Åtgärden som nu diskuteras är att lägga in ett krav i arbetsmiljölagen på särskilt körkort för fyrhjuling, på samma sätt som man numera kräver körkort för motorsåg. Det skulle gälla de typer av fyrhjulingar som får köras som arbetsredskap. Utbildningen kan se olika ut och ha olika nivåer.

En fyrhjuling har allt som talar emot hög säkerhet. Den är extremt instabil, säger Tomas Gullberg, verksamhetsledare på organisationen Säker skog.

Störtbåge ingen lösning?

Han håller i utbildningen för motorsågskort och var den andre fyrhjulingsföraren i Tylösand. Han framhåller att fordonet är byggt för att kunna arbeta i trång skog, på ojämn mark och i annan terräng. En fyrhjuling är smal och har hög tyngdpunkt. Den välter snabbt, så att man får den nästan 400 kilo tunga maskinen över sig.

Man har tittat på att ha en störtbåge. Men den blir så liten att man riskerar att klämmas mot bågen. Samtidigt blir tyngdpunkten ännu högre, säger Tomas Gullberg.

Han anser att många ägare av fyrhjulingar behöver få mer respekt för riskerna med fordonet. En studie från vägforskningsinstitutet VTI har visat att fylleri, okunskap eller att barn tillåts köra ligger bakom många svåra olyckor med fyrhjulingar.

Olika typer förvirrar

Det är svårt att säga hur många olyckor som sker, eftersom många inte är på allmän väg och inte äger rum under arbete. Men inget tyder på att olyckorna blir väsentligt färre. Minst två personer har omkommit den senaste veckan.

En omständighet som försvårar både överblick och slagkraftig information är att det finns fem typer av fyrhjulingar, alla med olika regler.

Endast en av dessa, de som registrerats som motorcykel, behöver besiktas. Bland dem som kontrollerades av Bilprovningen ifjol blev hälften underkända och var fjärde måste in på efterkontroll.