Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förskolepersonal positivt inställd till genustänk: " Vill ge alla barn lika behandling"

Annelie Wendin, Eva Elfqvist och Marie Mårtensson på Propellerns förskola i Färila går just nu utbildningen i genus. De säger att den har bidragit till att de tänker mer på hur de bemöter barnen när det handlar om jämställdhet och likabehandling.

I ett rum på förskolan Propellern ligger ett antal brickor där barnen sparar sina legobyggen. Förut fanns ett särskilt rum där de kunde bygga med lego, men då var det mest pojkarna som byggde. När legot sedan flyttades till lekrummet, där olika typer av lek sker, bygger nu både tjejer och killar med det lika mycket.

– Det handlar inte om att vi vill att flickorna ska bli mer som pojkar och pojkarna ska bli mer som flickor. Det handlar om att barnen ska ges samma möjligheter och att de ska få vara den de är, säger förskolläraren Eva Elfqvist.

Hon och kollegorna Annelie Wendin och Marie Mårtensson går just nu utbildningen i jämställdhet. Utbildningen har bland annat lett till att de har börjat tänka ännu mer på hur de behandlar de olika könen.

– Om en pojke kommer i till exempel en Batman-overall så brukar vi säga "vad den där tröjan ser skön ut" i stället för att säga "vad tuff du ser ut". Det är samma sak om tjejer kommer med rosa tröjor, säger Marie Mårtensson och får medhåll av Annelie Wendin:

Läs mer: Genusutbildad personal i Ljusdals skolor: "Vi behöver ifrågasätta varför vi gör vissa saker"

– Och om en kille kommer med en rosa tröja så är det inget som vi uppmärksammar. Vi vill bemöta och ge alla barn en lika behandling och jag tycker att jag bär med mig det tänket hela tiden, säger hon.

Under utbildningen tas det också upp hur man pratar med barnen, vilket röstläge som används och om det är någon skillnad i hur pedagogerna pratar med flickor och pojkar.

På Propellerns förskola kommer personalen att lyssna på varandra och sedan ge feedback.

Läs även: Många val gör det svårt att välja

– Vi har pratat mycket om hur vi bemöter barnen. Det är vårt sätt att prata till barnen som är det största jobbet inom jämställdhetsarbetet. Personligen så tror jag att man har ett annat röstläge när barnen är små, säger Marie Mårtensson.

Hittills har Propellerns personal träffat jämställdhetsstrategerna vid två tillfällen i vår. Däremellan läser de texter och böcker som handlar om genus och jämställdhet. Tanken är att utbildningen ska vara klar till hösten och då ska de också ha tagit fram en handlingsplan som grundar sig på egna observationer i verksamheten.

Vid träffarna deltar omkring 120 anställda från olika förskolor och skolor. Annelie Wendin, Eva Elfqvist och Marie Mårtensson säger att det kan vara bra att träffa andra pedagoger och höra deras åsikter.

Se även: Strateger som jobbar med jämställdhet varje dag: "Vi skapar mycket utrymme för att samtala"

– Vi är från hela området så det är intressant att höra synpunkter från de andra. Lite diskussioner har det ju även blivit, säger Eva Elfqvist.

Hon och kollegorna är överens om att det är nyttigt att gå den här utbildningen.

– Den behövs för man måste hela tiden friska upp sina kunskaper. Det är ju våra tankar som måste ändras. Visst kan man bli förvånad över att vi inte har kommit längre i samhället. Därför är det vi som har ett jätteviktigt uppdrag, säger Marie Mårtensson.