Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Forskarens budskap till Hudiksvall: "Se hinder eller skapa något nytt"

Städer förtätas. Folk vill bo centralt. De dyraste och mest attraktiva bostäderna ligger runt centrala tågstationer.

Det måste vara lätt att ta sig till Hudiksvall. Allt fler bor på ett ställe och jobbar på ett annat.

– Det är en ganska kraftfull omvandling, sa forskaren Carl-Johan Engström, som föreläste för kommunfullmäktige i måndags kväll.

Läs även: Järnvägen viktig för stadens framtid

Människor vill lätt kunna pendla till jobb eller studier på annan ort. Och om det är lätt att pendla till arbete, är också chansen mycket högre att folk bor kvar.

Eller tvärtom; om det är vårt att hitta arbete och krångligt att pendla, då blir det lättare att flytta.

Budskapet var tydligt.

– Min raka rekommendation är att ha ett centralt stationsläge, sa Carl-Johan Engström.

Ett Hudiksvall utan järnvägsrälsen genom staden kommer i sig inte att locka folk att bo kvar eller flytta hit. Det är helt enkelt inte det som gör en stad attraktiv - särskilt inte i den framtid som nu börjar ta sin form.

För en stad som vill vara attraktiv i framtiden måste ha hög tillgänglighet. Det är en nödvändig faktor, enligt Carl-Johan Engström.

Läs även: Stationen behöver liv och rörelse

Vi går från ett välfärdssamhälle till vad som kallas ett kunskapssamhälle. Under bilens tidevarv byggdes till exempel bostadsområden för sig, arbetsplatserna och servicen låg för sig.

Man såg städerna breda ut sig och stadskärnorna utarmas på verksamheter.

– Bilen lärde oss att planera fel.

Men nu går alltså städerna mot förtätning. Allt ska ligga centralt. Staden handlar inte längre om att tillverka olika produkter utan allt mer om en specialisering av tjänster.

De små tjänsteföretagen har sin chans i stadskulturen och de etablerar sig oftast centralt.

– Orter som har hög tillgänglighet, det är platser som det är lätt att få igång bostadsbyggande, säger Carl-Johan Engström och förklarar att det handlar om att byggherrarna då känner sig säkrare på att få tillbaka sina investeringar.

Han visade på mindre lyckade exempel från andra städer, som Falkenberg, Laholm och Söderhamn som fick tågstationer utanför centrum och har svårt att få igång den utveckling som en central station stimulerar.

Läs även: Här får du svar på frågor om dubbelspåret

Andra städer som har tagit fasta på hur viktig den centrala stationen är, har gjort allt de kan för att till exempel överbrygga barriärer och andra problem som följer av centrala stationslägen.

– Antingen ser man hinder eller möjligheten att skapa något nytt, avslutade Carl-Johan Engström.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!