Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Forskare sågar OKB-planer för Hudik – större städer favoriseras

Trafikverket vinklar medvetet till den västra korridorens fördel. Och samtidigt till det centrala, östra, dubbelspårets nackdel.

– Ja, jag tycker att det är ganska uppenbart, säger forskaren Carl-Johan Engström.

Han menar att Trafikverket prioriterar fjärrtåg framför regional tågtrafik.

I utredningen framhävs just kortare restid mellan Gävle och Sundsvall som ett väldigt viktigt mål. Det kommer att förstärka utvecklingen i de städerna.

Men Hudiksvall kan stå som förlorare mitt emellan – om stan inte ges så bra förutsättningar som möjligt för att bli "både en in- och utpendlingsort" och på så sätt "stärka stadens roll" i regionen, skriver Engström i ett utlåtande till kommunen.

En sådan förutsättning är ett centralt stationsläge och dit hör inte den västra stationen.

– Minst lika viktigt är bekväma stationslägen och frekventa resor, säger Carl-Johan Engström, som är knuten till KTH:s avdelning för urbana och regionala studier vid institutionen för samhällsplanering.

Läs även: Forskarens budskap till Hudiksvall

Med en station i Furulund är risken stor att färre kommer att använda tåget, jämfört med en station i det nuvarande läget. Följden är då överhängande att tågoperatörerna inte ser lönsamhet i att stanna i Hudiksvall och det kan leda till färre avgångar härifrån.

Mindre orter som Hudiksvall måste inte minst vara lockande för inpendlare, och då inte bara til sjukhuset. Forskning har visat att arbetsplatser inom 500 till 600 meter från stationen är avgörande i valet att pendla till annan ort eller inte.

I sitt utlåtande över Trafikverkets utredning hittar Carl-Johan Engström både felaktiga analyser och ensidiga utsagor som inte korrekt belyser både fördelar och nackdelar.

Ett exempel är att en station i väster ger attraktivt läge för boende på landsbygden. Men problemet, enligt Carl-Johan Engström, är bara det att boende på landsbygden oftast pendlar till närmaste stad, i det här fallet Hudiksvall, och att det är stadsborna som tar tåget till andra städer.

– Det är konstiga summeringar, säger han.

Ett annat exempel är att det i utredningen uppges att det finns "begränsade exploateringsmöjligheter kring stationsläget", alltså kring den nuvarande stationen.

Men det begriper inte Carl-Johan Engström med tanke på närheten till hela Kattvikskajen.

Läs även: Stationen behöver liv och rörelse

En vanligt argument som hörs är att "ingen vill bo där med ett dubbelspår alldeles intill". Carl-Johan Engström tar många andra städer som exempel där liknande områden exploateras för fullt och attraktiviteten visar sig i att boendet där är som dyrast.

Den förtätningen är lätt att förstå, enligt Engström, med tanke på hur arbetsmarknaden har utvecklats mot mer pendlande.

– Människor väljer inte centrala bostäder för att det är kul att sitta och fika, utan för att hålla ihop sitt vardagsliv.

För Carl-Johan Engström är det även problematiskt att Trafikverket bara lyfter fram att det centrala dubbelspåret skulle orsaka bullerproblem, men inte alls går in på hur buller kan minskas på olika sätt.

Han anser att utredningen har så stora brister att kommunen bör kräva att den görs om.

Ett så kallat delat spår, där peronstrafik behålls genom stan och det byggs ett spår för godståg väster om stan, har Trafikverket sagt nej till.

Men det finns andra järnvägsexperter, enligt Carl-Johan Engström, som anser att det är fullt möjligt att bygga ett delat spår – även om det skulle innebära höga kostnader för bland annat järnvägsväxlar.

– Att den frågan inte har genomlysts ordentligt är märkligt.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!