Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förre statsministern öppnade för endurobana i Lottefors

Planerna på en endurobana vid Gårdberget i Lottefors har kommit ett steg närmare förverkligande sedan markägaren Sveaskog – via förre statsministern Göran Persson – gett klartecken för bygget.

Annons

Bollnäs motorklubb lämnade i april 2012 in en anmälan enligt miljöbalken till samhällsbyggnadskontoret angående en endurobana vid Gårdberget i Lottefors. Markfrågan blev sedermera en stötesten för planerna då markägaren, statliga skogsföretaget Sveaskog, sade ifrån. Ett ja från Sveaskogs lokala tjänstemän vändes till ett nej när frågan hamnade centralt hos samma företag. Nu har frågan tagit en ny vändning, sedan tidigare fullmäktigepolitikern Ingvar Persson (M) tagit kontakt med Sveaskogs styrelseordförande, före detta statsministern Göran Persson, samt vd Per-Olof Wedin – och fått klartecken.

– Ja, det förlösande draget har Ingvar Persson gjort. Det var han som löste upp knuten och gjorde marken i Lottefors tillgänglig, säger Per Molin på kommunens teknik-, service- och fritidsförvaltning.

– Det blev bestämt på ett möte att kommunen skulle uppvakta Sveaskog och försöka lösa markfrågan, men vi hann aldrig göra någon skrivelse utan Ingvar Persson löste det muntligt.

Ingvar Persson, som under 2013 skrev en motion till kommunfullmäktige om en endurobana i Lottefors, berättar hur det gick till:

– Motorklubben kontaktade mig igen i höstas och frågade om något hände i frågan. Jag gick till tekniska och kollade upp saken, då fick jag svaret att det inte ingick i Sveaskogs policy att upplåta mark för motoraktiviteter. Då kände jag att det här måste jag kolla upp lite bättre, så jag ringde Göran Persson, honom har jag träffat tidigare i andra sammanhang och såna kontakter är alltid bra. Hans telefonsvarare gick igång, jag presenterade mig och berättade mitt ärende. Sen ringde jag direkt upp vd Per-Olof Wedin också och pratade med honom, bland annat nämnde jag att det åkts mycket motorcykel på den aktuella marken under flera år redan utan att någon klagat. Jag fick svaret att frågan skulle tas upp så snart som möjligt och bara några dagar senare ringde en sekreterare upp och lämnade besked att allt var klart, det var bara för klubben att skriva kontrakt.

Kommunen har stått bakom motorklubben i arbetet med att hitta lämplig mark för banan, men enligt Per Molin har det inte gått att hitta någon kommunägd mark som haft rätt beskaffenhet.

– Tjänstemän från tekniska har varit med under resans gång som delaktiga i markfrågan, men det är enduroentusiasterna som har gjort det stora jobbet under flera års tid, och så nu Ingvar Persson som siktade högt och träffade rätt. Nu ser det väldigt bra ut alltihop, en alldeles utmärkt lösning tycker jag.

Enligt miljö- och hälsoskyddsinspektör Elisabet Walldén på samhällsbyggnadskontoret kan ett klartecken för byggstart av banan vara relativt nära förestående.

– Bygglov är sökt, det handlar om ett marklov, och vi kommer att skicka ut handlingar till dem som bor i närheten, de har även möjlighet att yttra sig i miljöärenden. Det är två ärenden som ska prövas, marklovet och miljöärendet. Handläggningstiden beror på vilka svar vi får och hur många turer det blir, men i bästa fall är allt klart innan sommaren.