Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Företagarna vill dra dubbelspår genom Benrangelberget – hellre än godståg genom stan

Ännu ett förslag för dubbelspår slängs nu in i leken. Det är företagarföreningens ordförande Janne Ström som ritat ett västligt alternativ.

– Det är den självklara geniala lösningen, inte en enda industrifastighet drabbas, säger företagarnas ordförande Janne Ström och visar på en karta.

När politikerna valt ett dubbelspår genom stan, har de gjort det utifrån tillgängliga forskningstudier som pekar mot att Hudiksvall skulle bli mindre attraktivt för pendlare om stationen hamnar i ett mer perifert läge någonstans i Furulund, där folk intenaturligt rör sig

Forskare: Stationen behöver liv och rörelse

Men Janne Ström ger inte mycket för forskningen om vad som gör en stad attraktiv, konkurrenskraftig och betydelsen av en central station.

– Då ifrågasätter jag forskningen. Sunt förnuft räcker långt.

Från Idenor drar han spåret strax väster om Håstaäng och räddningstjänsten. Spåret fortsätter sedan genom Benrangelberget med en station vid koloniområdet i Furulund. Därifrån går spåret vidare norrut över Bergsjövägen, mellan industriområdet och Sofiedal, där kraftledningsgatan går, med fortsatt resa över täkterna och Tunaberget vid Överås.

Trafikverket följer kraftledningen på väster

– Jag är amatör på sådant här, men sunt förnuft räcker länge och kan väcka tankar, säger han.

Det är ett streck som Janne Ström ritat på en karta, utan att fundera vidare på till exempel höjdskillnader mellan Benrangelberget, Furulund, Tunavägen och Tunaberget eller eventuella konsekvenser för Hudiksvalls vattentäkt i Hallstaåsen.

Sunt förnuft räcker långt.

–Skulle det bli olösliga problem, får jag väl tänka om.

Att gå rakt igenom Benrangelberget och skogsområdet i väster har han inga problem med.

– Det är lättare att flytta ett rekreationsområde än centrum.

Så valdes tunnel bort – för dyrt och krångligt

Janne Ström ogillar tanken på en massa bullrande godståg genom stan och att flera byggnader måste rivas.

Han poängterar närheten till sjukhuset med en västlig station.

Men samtidigt får en stor del av Hudiksvall längre till stationen, så hur gynnas Hudiksvalls utveckling av ett västligt alternativ?

– Då får vi en attraktiv stadskärna, säger Janne Ström och menar att ingen vill bo på Kattvikskajen om det går ett dubbelspår i närheten.

Janne Ström anser att det gått prestige i att dubbelspåret ska dras centralt. Han går så långt att han hävdar att kommunen och Trafikverket söker och hittar på svårigheter med ett västligt alternativ.

Över hundra yttranden om förslaget på dubbelspår genom Hudik: "Lite ovanligt"

Han går ännu längre och hävdar att politikerna ljuger.

– Det är ren lögn att det måste rivas en massa fastigheter, säger Janne Ström.

Vad har du för belägg för det?

– Man får den uppfattningen, det kanske inte är så.

När förslaget presenterades på ett medlemsmöte i början av veckan, var alla närvarande företagare eniga, enligt Janne Ström, om att hans förslag var det bästa hittills.

Dubbelspår engagerar i Hudiksvall: Oro för en "Berlinmur" genom centrum