Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Företagare ser resultat av samarbete

Både nya produkter, ökad försäljning och fler arbetstillfällen blir resultatet av organiserade samarbeten mellan företag i länet, den akademiska världen och offentliga organ.
Det säger företagarna själva i en enkätundersökning.

Annons

Hela 68 procent säger att samarbetet lett till nya produkter. Runt 30 procent anser att det är förklaringen bakom ökad försäljning, ökade investeringar och fler anställda.

– Jag tror att de svarat ärligt. Företagare brukar sällan ge något gratis, säger Magnus Ernström som arbetar på Region Gävleborg med att stimulera så kallade klustersamarbeten.

Han gläder sig över att 85 procent av företagarna som deltar i kluster vill växa. Bland Gävleborgs företag i stort är andelen bara hälften så stor.

– Det visar att vi satsar på rätt företag. Annars blir det bara ur hand i mun.

Undersökningen har gjorts av Region Gävleborg i samarbete med motsvarigheterna i Dalarna och Värmland. I Gävleborg är det fem kluster som har undersökts, bland dem Fiber Optic Valley med centrum i Hudiksvall.

– Sedan har Tillväxtverket utvecklat en modell för att mer konkret kunna mäta vilka effekter klustersamarbeten ger.

En sådan undersökning ska kunna genomföras snart i Gävleborg och är redan gjord i Värmland.

– Den visade enorma resultat. Visserligen räknar man med att 60 till 80 procent av utvecklingen hade kommit även utan klustren, men de överskjutande procenten innebär riktigt många arbetstillfälle, säger Magnus Ernström.

Högskolan i Gävle inrättar nu en doktorrandtjänst för att undersöka klustrens betydelse.