Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Företag borde måla över fläckar

Det blev blanka fläckar på panelskivan när den torkades rent, men ingen vill betala ommålningen.

Annons

En månad efter monteringen upptäckte kunden en fläck och försökte torka bort den med vatten och diskmedel. Det gick inte så bra och kunden vände sig till Järvsöföretaget med tillverkning i Ljusdal för att få hjälp. Brandéns personal testade och fick enkelt bort färska limfläckar, de vill därför inte ersätta någons ovarsamma hantering.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, konstaterar att fläcken faktiskt kan ha funnits på skivan redan när den levererades. ARN fortsätter med att framhålla att det följde med en monteringsanvisning, men däremot inga skötselråd som kunden kunde följa. Därmed anser ARN att produkten ska betraktas som felaktig vid överlämnandet.

Brandéns bör därför måla om kundens panelskiva bedömer ARN vars utslag är en rekommendation som företaget kan välja att följa eller avvisa. Det går inte att överklaga ARNs beslut.