Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Folkbarock med Lynx Ensemble: En tidlös och kärleksfull omfamning

Hälsingebarocken är ett innovativt musikkoncept utvecklat av Lynx Ensemble med Rengsjö-dottern Linnea Aall-Campbell i spetsen. Tre konserter ger de i Hälsingland, nästa ges i Ljusdals kyrka på torsdagskvällen.

Annons

På onsdagskvällen höll de hov i Baldursalen på Bollnäs Folkhögskola. Det är ett möte mellan det barocka och den hälsingska folkmusiken. Men det blir ingen stilkrock mellan två tunga musikaliska traditioner, det blir istället en tidlös och kärleksfull omfamning.

Repertoaren inleds med en barockkryddad 1900-talspolska signerad Jon-Erik Hall från Hassela, varefter kvällen fortlöper med ett spännande urval bland några både mer och mindre kända hälsingebitar.

Hälsingebarockens tolkning av spelmannen och Ovanåkers-bonden ”Snickar-Erske” musik (eller Sneaky Erik som ensemblen kärleksfullt kallar honom), är en fantastisk uppvisning av detta musikaliska samarbetes både djup, bredd och höjd. Ensemblens fantasifulla tolkningar, lustfyllda samspelthet och fingertoppskänsla utstrålar stor professionalitet tillika stor spelglädje.

En av aftonens höjdpunkter är då israeliska flöjtisten Netta Huebscher med värme förklarar hur barockmusiken är ett likt ett språk; man måste följa vissa grammatiska regler, men att det personliga uttrycket, känslorna, förmedlas genom harmonier, till exempel dissonanser. Huebscher har valt en hälsingelåt och arrangerat den med utgångspunkt från den personliga känslan av att känna sig ensam och övergiven, och låter det prägla harmonierna i musiken. Och visst känns det som man, i den kromatiska basgången, på ett kick sugs in i Goethes Den unge Werthers lidanden.

Det typiskt barocka instrumentet cembalo trakteras med imponerande skicklighet av israelen Avinoam Shalev, som även beskriver instrumentets natur och särskiljning från ett vanligt piano. Exempelvis hamras inte strängarna som på ett piano utan de plockas eller knäpps. Vidare utgörs ensemblen av mycket begåvade tyskan Nora Matthies på barockcello och uppländskan Anna Gustavsson på nyckelharpa.

De avslutande låtarna är två polskor; en från Bollnäs och en polska efter Carl Sved. Och polskor i sig är ju sannerligen barocka i sin natur. För som karaktären Cogsworth uttrycker det i högaktuella Disney-filmen "Skönheten och odjuret" – ”Är det inte barockt så är det tråkigt”. Och tråkigt det har man minsann inte när Lynx Ensemble är i stan.

Den stora frågan är när vi får se bildandet av Hälsingemenuetten eller Barockhambon, för visst vill man skaka loss till denna nya stilbildande dansmusik. Det hade nog både Bach, Bellman och Byss-Kalle gjort.Förutom Bollnäs folkhögskola gavs också konsert i Torsbergsgymnasiet. På torsdagskvällen fick Ljusdals kyrka besök av Hälsingebarocken.

LÄS MER: Förenar hälsingelåtar med barockmusik