Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygkraschen är utredd

Förra sommaren omkom en pilot när ett plan störtade vid en flyguppvisning i Söderhamn. Nu har Statens haverikommission, SHK, avslutat sin utredning.

Annons

Det var den 1 juni 2013 som olyckan inträffade. Piloten skulle genomföra en flyguppvisning men under en högersväng meddelade han att han hade motorstörningar. När han svängt mer än 180 grader ökade lutningen hastigt, planet förlorade snabbt höjd och kraschade. Piloten avled omedelbart.

Statens haverikommissions utredning visar att olyckan troligtvis orsakades av att motorn inte återställts i flygvärdigt skick efter underhållsarbete.

Bland annat hade ett tändstift lossnat från motorn och ytterligare fyra satt lösa. Det har i sin tur orsakat motorstörningar.

En vecka innan uppvisningen genomfördes en så kallad 100-timmarstillsyn av flygplanet, i den ingår bland annat att tändstiften demonteras för rengöring eller utbyte. Det finns också uppgifter som tyder på att det kan ha gjorts underhållsarbete på planet senare än så. Varför tändstiften inte varit åtdragna har utredningen däremot inte kunnat ge något svar på.

SHK har försökt ta reda på hur förlusten av ett tändstift påverkar motorns funktion, men inte fått några säkra svar och det saknas tillräckliga fakta för att kunna fastställa händelseförloppet i detalj.

Föraren, 67-årige Lars-Erik Fleck, var en rutinerad pilot och hade stor erfarenhet av flygplanstypen. Det gör att SHK anser att det sannolikt krävdes fler problem än vibrationer och stress för att han skulle tappa kontrollen över flygplanet.