Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fliståget ger arbetstillfällen

/
  • En gång i veckan kommer tågen med flis gå från Tallåsen till Eskilstuna.
  • Omlastningsplatsen i Tallåsen är inte idealisk i längden för Sveaskog men just nu går det bra att lösa svårigheterna, konstaterar Arvid Björkroth. Inte bara tillgången till flis utan också kompetens inom branschen är viktigt, för att Sveaskog ska satsa på biobränsle från Ljusdals kommun.
  • Mats Henriksson är van att lasta torvtågen. Lastningen av det första fliståget gick över förväntan, tyckte han.
  • Materialhanteraren på lastplanen har försetts med en särskild skopa, införskaffad för att användas bland annat vid flislastningen i Tallåsen.

Ett tåg kommer lastat – med vad? Jo, med flis, som nästa vecka värmer Eskilstunaborna.

Annons

I går rullade det första av Sveaskogs fliståg söderut från Tallåsen.

Ett premiärlass bestående av bortemot 1000 ton flis i 60 containrar.

– Det här är ett sätt för oss att nå en ny marknad. Det är helt nytt att vi har börjat leverera till Mälardalsområdet, säger Arvid Björkroth, biobränslelogistiker för Sveaskog i södra Norrland.

En gång i veckan ska fliståget gå från och med nu. Slutstationen är Eskilstuna värmeverk, en ny kund på Sveaskogs marknad.

Flisningen och lastningen ger motsvarande två nya arbetstillfällen i Ljusdals kommun om man slår ut det över hela året.

Men omlastningsplatsen i Tallåsen är liten och ligger nära bebyggelse.

På lastplatsen står ledningsstolparna i vägen och själva lastningsspåret är för kort för att rymma hela tåget. Lastningen måste delas upp i två delar så att tåget måste ut på stambanan en kort stund i en paus från annan trafik.

– Det är inte idealiskt i längden men vi löser det nu, säger Arvid Björkroth om situationen.

Annons