Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flest klagomål på hög musik i bostäder

Om grannarna stör kan man höra av sig till störningsjouren. Det gjorde 329 personer i Hudiksvall ifjol.

Annons

– En enda hyresgäst kan dra med sig mycket otrivsel, det är därför viktigt att vi arbetar förebyggande med störningsjouren. Det ska vara en bra och trygg service, säger Nils-Erik Blomdahl, vd för Hudiksvallsbostäder.

Något färre hyresgäster ringde störningsjouren ifjol jämfört med 2012. Under 2012 hörde 391 hyresgäster hos Hudiskvallsbostäder av sig till Securitas med klagomål på sina grannar. I snitt kom det in 33 klagomål i månaden. Det kan jämföras med i fjol då 329 hyresgäster hörde av sig, i snitt 27 samtal i månaden.

De som rycker ut när det kommer in ett larm till störningsjouren är väktarna på Securitas. Förutom Hudiksvallsbostäder, med deras drygt 4 300 bostäder, har Securitas också avtal med flera andra hyresvärdar, både privata och bostadsrätts- och HSB-föreningar. Det är en handfull hyresgäster utöver det kommunala bostadsbolagets hyresgäster som hör av sig till störningsjouren varje månad.

De flesta störningarna har berott på hög ljudnivå på musik. Under sommaren handlar det om att det är fester som stör, höga ljud från lägenheterna, musik och grillning på balkong. Annars är det flest klagomål på skällande hundar, personer som renoverar så att det stör, spring i trapphuset och att någon spolar vatten länge.

– I de allra flesta fall slutar störningen efter en tillsägelse. Generellt är det ofta ungdomar som inte har koll på tiden och kanske spelar för hög musik, säger Mika Hattukangas.

Av totalt 329 störningsanmälningar från bostadsbolagets hyresgäster som Securitas åkte på i fjol var det 105 stycken som bedömdes som en störning. Vad som bedöms vara en störning beror bland annat vilken tid på dygnet det är.

– Vi gör en bedömning på platsen och tar hänsyn till hur livat det är och vilken tid på dygnet det är. Det är en högre toleransnivå en fredagskväll än vad det är en tisdagsmorgon. Vi skickar alltid en rapport till bostadsbolaget när vi har varit på en störning, säger Mika Hattukangas.

Ifall anmälningen bedöms vara en störning kan det leda till flera olika konsekvenser för hyresgästen. Bostadsbolaget tar kontakt med hyresgästen och man kan bland annat få en tillsägelse. Upprepande konstaterande störningar kan leda till uppsägning. Ett par stycken hyresgäster per år sägs upp av Hudiksvallsbostäder på grund av att de har misskött sig.

– I de allra flesta fall löser det sig. Man tar till sig av den kritik som man får. Men det finns fall där det upprepas och i slutändan kan man bli av med sitt boende, säger Nils-Erik Blomdahl.