Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finns den goda resan i Hälsingland?

/

Annons

Pengar till vägar och järnvägar är eftertraktat ute i kommunerna. Det ger jobb och bättre kommunikationer. Inte minst bättre arbetspendling. En förutsättning för att kunna bo utanför storstäderna.

Det finns dock sällan så mycket pengar att det räcker till allt.

Och prioriteringslistan för vilka vägar som ska underhållas kallas för länstransportplanen. Det låter inte så spännande. Men det kommer vara ett viktigt dokument under hösten, där just hur pengarna ska fördelas på länets vägar bestäms.

Regeringen har beviljat Gävleborgs län 873 miljoner kronor för vägprojekt från 2010-2021. Regionstyrelsens förslag till hur pengarna ska fördelas går under namnet "den goda resan".

I planen finns allt från en ny järnvägsanslutning i Gävle hamn till trafiksäkerhetsåtgärder på "dödens väg" mellan Lottefors och Bollnäs.

Och det gäller att få pengar de närmaste åren. Trafiksatsningar räknas ständigt om. Pengarna kan försvinna lika fort som de kom om det kniper i statsbudgeten. Det har hänt förr.

Så vem får pengar de närmaste åren om regionstyrelsen får bestämma?

Just nu står striden mellan väg 83 och väg 84. Kusten mot inlandet. Men striden är inte mellan politikerna i Hälsingland. Där är alla ganska överens om att väg 83 förbi Bollnäs och Ljusdal borde åtgärdas först. Det av trafiksäkerhetsskäl.

Och för Bollnäs och Ljusdal är satsningen enormt viktig. Hudiksvall och Söderhamn har fått ombyggnad av E4:an.

Men regionstyrelsen skickar trots det ut länstrafikplanen på remiss med en satsning på väg 84 mellan Färila och Hudiksvall tidigare än väg 83.

Det finns någon på region Gävleborgs kontor som tycker att det vore lämpligare att ta E4:an till Hudiksvall för att sedan köra in på väg 84 om du ska in i landet.

Men det tycker inte Bollnäs och Ljusdals kommuner. Heller inte Söderhamns och Hudiksvalls kommuner.

Frågan är egentligen vem som ska bestämma.

Är det kommunerna vars beslut det berör eller ska regionstyrelsen bestämma? En intressant fråga som också är viktig i ett regionalt samarbete.

Men det finns också fler frågor som inte alls är berörda.

Arbetspendlingen i är idag uppbyggd kring Gävle. Men på sikt kommer sannolikt norra Hälsingland bli mer beroende av Sundsvall. Och då krävs det kommunikationer som just nu inte finns.

En eventuell nedläggning av Hudiksvalls sjukhus är inte bara en fråga för landstinget. Det är också en fråga om hur patienterna ska ta sig till Sundsvall. Och inte minst arbetspendlarna. Som säkert kommer att blir fler, oberoende av hur det går med Hudiksvalls sjukhus.

Region Gävleborg har knappt startat sin verksamhet. Men dess beslut kommer att bli allt mer viktiga. Frågan är dock om regionen inte redan har vuxit ur region Gävleborg?

Beslut om infrastruktur och satsningar kan inte längre bara vara beroende av administrativa gränser. Och det kommer bli svårt om regionstyrelsen fattar beslut mot kommunalrådens samlade vilja.

Då kommer regiontanken att bli kortlivad i Gävleborg.

Mer läsning

Annons