Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fika för rättvisans skull

På onsdagen försökte Sverige slå ett ovanligt rättvist världsrekord.

Annons

Fairtrade Challenge siktar på en halv miljon kaffedrickare som valde rättvisemärkt kaffe.

Över hela landet fikades det rättvisemärkt under onsdagen.

Målsättningen var att slå världsrekord. Tyskland hade 450 000 kaffedrickare vid motsvarande kampanj. Det ville Sverige slå genom att nå en halv miljon.

På Solhuset i Ljusdal har det i 20 års tid gått att handla rättvisemärkta produkter i Världsbutiken. Kaffe är endast en av varorna.

Det finns en rad kriterier som måste uppfyllas för att en produkt ska få Fairtrade-stämpeln. Goda arbetsförhållanden, miljömedvetenhet och skälig lön för jobbet är några. Producenterna förbinder sig att följa FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Allt syftar till att tillräckligt mycket av kostnaden stannar där produkten tillverkas.

– Vi var inte med i fjol. I år är vi med och i dag bjuder vi alla på rättvisemärkt kaffe, säger Roland Johansson.

Förutom Solhuset deltog Annonskraft i Fairtrade Challenge, då 25 anställda fikade rättvisemärkt.