Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felkonstruktion bakom ras

Gjutformen rasade åtta meter vid brobygget och föll till marken.
Nu visar Skanskas egen utredning av olyckan i Mobodarne att den orsakades av en instabil och felaktig konstruktion.

Annons

Det var den 12 mars som raset skedde vid en av de broar som byggs över järnvägen Kilafors–Söderhamn. Arbetet utförs i samband med den pågående banrenoveringen.

En valvform skulle sänkas efter att den tillfälliga konstruktionen använts färdigt.

Valvformen var delad i tre delar och det var den tyngsta av dem, mittsektionen, som oväntat rasade. Just den delen vägde 4,9 ton, hela formen 8,8.

I raset drogs även avsänkningsbalkar och vajerspel med. Men ingen av de fem personer som befann sig på arbetsplatsen fick några fysiska skador.

Men det var ytterst nära en mycket allvarlig olycka. De anställda chockades.

– Krisstöd till personalen påbörjades samma dag och anmälan gjordes till Arbetsmiljöverket. Samtidigt inleddes också Skanskas utredning, framhålls det i rapporten om tillbudet.

Skanska Teknik har utfört konstruktionsarbetet för själva bron, men det är företaget Britek AB som upphandlats för att konstruera och leverera formställning och avsänkningsutrustning.

När formställningen skulle besiktigas fördes diskussioner kring hur sänkningen av valvformen skulle göras efter gjutningen av bron.

Men den vanligaste metoden med lyftvajrar genom brovalvet valdes bort efter Skanskas önskemål. Man ville inte göra hål i betongkonstruktionen av kvalitetsskäl.

I stället togs beslut om att vajer skulle gå utanför kantbalken.

Men det fanns kritiska synpunkter.

– Arbetslaget ifrågasatte konstruktionen för avsänkning, i ett tidigt skede, skrivs det i rapporten.

Tveksamheten gjorde att sidosektionerna togs bort först vid nedmonteringen. De firades ned utan problem.

För att få formvirket att släppa för mittsektionen så användes en regel för att "dunka till" på den ena sidan. Men när formen skulle sänkas på den andra sidan så rasade den okontrollerat till marken

– Upplevelsen var att alla fyra vinscharna gick samtidigt. Allt gick väldigt fort, framhålls det.

Konstruktionen kom i rörelse och balkarna reste sig och slog sedan runt – och vidare ner i marken.

Att konstruktionen enbart byggde på riktvärden, konstateras också. Och det ingen beräkning hade heller gjorts om hur förankringen av vajerspelen skulle klara belastningen.

Skanska Sverige AB lämnar nu över rapporten till Arbetsmiljöverket och övriga berörda. Till de senare hör Trafikverket som upphandlat arbetet av Skanska.

Återstår gör också Arbetsmiljöverkets prövning av ansvarsfrågan.