Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fel person kontaktades av socialtjänst

En socialsekreterare kontaktade fel person efter att ha mottagit en orosanmälan. Nu är händelsen lex Sarah anmäld.

Annons

Socialtjänsten i Hudiksvall tog emot en orosanmälan från en mamma gällande dottern och dotterns pojkvän. Socialsekreteraren fick endast för- och efternamn på pojkvännen. Personalen hittade inte pojkvännen i befolkningsregistret, men däremot i sina egna register över avslutade ärenden. Socialsekreteraren kontaktade teamledaren om det avslutade ärendet och de var överens om att det kunde vara rätt person. Socialsekreteraren aktualiserade ärendet igen och beslutade att en utredning skulle inledas direkt.

En annan socialsekreterare tilldelades ärendet och ringde upp personen och berättade om orosanmälan. Men den personen kände inte igen sig och efter samtalet framkom det att fel person hade blivit kontaktad.

Direkt efter händelsen ringde socialsekreteraren upp den person som blivit felaktig kontaktad. Man tog även kontakt med rätt person och berättade vad som hade hänt.