Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fatta genomtänkta beslut byggda på fakta

Ingrid Hammarberg och Peter Nordebo skriver bland annat i sin insändare 20 oktober 2011 att Granbergsskolan är en väl fungerande f–9 skola, när det i stället är en f–6 skola med egen rektor och en 7–9 skola med egen rektor och att Gärdesskolan skulle vara gammal och dålig ur pedagogisk synpunkt.

Annons

Här är kommentarer från personalrepresentanterna:

• att den skulle vara väl fungerande kan man undra över när nämnden har begärt en utredning om varför det är så dåliga resultat.

• att skolan är i ett gott skick kan man också ifrågasätta, senast i denna vecka uppdagades mögel i ett personalutrymme, det läcker in vatten i två klassrum, genom åren har skolan haft problem med mögel och läckande tak.

• att skolan skulle vara modern, det är ju svårt att hålla med om, den byggdes i huvudsak under första halvan av sextiotalet, Gärdesskolan 1955.

• att skolan ligger nära centrum är också svårt att hålla med om, det tar 25–30 minuter att gå i rask takt, vilket innebär att med ställtid tar det en hel 40–50 minuterslektion före och efter tid går till spillo, det kostar 350 kronor per resa att hyra buss och det finns det ingen ekonomi till, därför är det omöjligt att erbjuda nödvändig simträning till alla flyktingbarn som går på Granbergsskolan och vi kan inte utnyttja kulturkvarteret som vi skulle vilja.

• att Gärdesskolan skulle behöva byggas om, vet jag inte vad det kommer ifrån, personalen som kan verksamheten har förordat Gärdesskolan före Granbergsskolan, på grund av större flexibilitet.

• att på Granbergsskolan står mer än 500 kvadratmeter tomma under större delen av veckorna på grund av för lite resurser/flexibilitet/avsaknad av utrymningsväg.

• att det som saknas på Gärdesskolan är underhåll, den enda byggnadsåtgärd för att få en väl fungerande 7–9 är en breddning av korridoren, detta har önskats sedan tidigt 1980-tal.

• att på Granbergsskolan är det ännu smalare korridorer med trängsel, oljud, stress och så vidare.

• att det på Granbergsskolan saknas grupprum i anslutning till lektionssalarna är ett jätteproblem i de flesta ämnen

• att idrottshallen är underdimensionerad för nuvarande verksamhet, dessutom är akustiken under all kritik med de stora grupper vi tvingas hantera.

Jan-Olof Blomberg ordförande för Lärarnas Riksförbund i Bollnäs

Kristin Lisshamre ordförande Lärarförbundet i Bollnäs

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel