Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fartfyllt på ny bana

Efter fyra år av ideellt arbete stod i fjol MRC Hudiks bana så pass klar att klubbens förare kunde börja träna på den.
En som har sett till att utnyttja träningstillfällena är Patrik Stigenberg. Och träningen har gett resultat. Patrik har kört två deltävlingar i Norrlandscupen – och vunnit båda.

Annons

Senaste vinsten kom vid finalen i Norrlandscupen som gick i Gumboda.

– Det har börjat gå mycket bättre sen jag fick den här banan att träna på. Jag körde finalen i Norrlandscupen i fjol också. Då blev jag femma. Så visst har det gått framåt, säger Patrik som kör i klassen 1:8 buggy metanol.

Efter kval och underfinaler går förarna vidare till en final. Finalen körs i 45 minuter. Efter mellan sju till tio minuter är det dags för första depåstoppet. Då är det slut på bränsle, tanken rymmer 1,25 deciliter, och att tanka fullt tar inte mer än ett par sekunder.

Under finalen hinner förarna med mellan fyra och sex depåstopp.

Norrlandscupen körs över sju deltävlingar, men Patrik har bara kört två av dem. I stället satsar han på Sverigecupen, där tävlingarna går längre söderut.

– Det är större konkurrens, och det är roligare när det är fler deltagare. I Sverigecupen kan det vara 120 bilar i klassen.

Vid finaltävlingen i Gumboda körde 49 bilar, så visst finns det gott om konkurrens även i Norrlandscupen.

Tävlingssäsongen startade i Skövde, den 21 maj, men det var efter tävlingen i Borås första helgen i juni, som Patrik tyckte det lossnade ordentligt.

– Jag vet inte vad som gjorde det, men allt funkade bara klockrent den tävlingen. Sen var det ett jättetajt kval. 1,6 sekunder snabbare tid gjorde att man hoppade upp 30 platser i kvallistan.

I den tävlingen slutade Patrik 25:a.

I helgen kör han den sista deltävlingen av fem i Sverigecupen, i Skarpnäck.

– Det är inte riktigt min typ av bana, men målet är att komma bland topp 35 i varje fall.

Och inför den sista tävlingen har Patrik tränat på banan vid Galgberget. En bana som han till stor del varit med och byggt själv.

– Vi började röja här för fyra år sedan. Det var bara skog här då, säger Patriks pappa, Tomas Stigenberg.

Tomas och Patrik är de två som lagt ner mest arbete på banan.

– Det måste finnas någon eldsjäl, oavsett idrott, och framförallt kanske inom motorsporten. Vi har lagt ner många timmar för att det någon gång skulle börja likna en bana, säger Tomas.

– En vinter var vi här alldeles för mycket, säger Patrik och skrattar.

Det var mängder av gamla träd som skulle sågas ner och sen bäras fram till vägen.

Banan ligger på gammal åkermark, så marken var hyfsat jämn. Sen har man arbetat för att bygga upp banan, som är gjord efter SBF:s normer. Den är fem meter bred, cirka 320 meter lång, kuperad och med några hopp. Underlaget man kör på är jord, och även konstgräs ska läggas ut.

Tre kvällar i veckan, tisdag, torsdag och lördag, har man träningar. Då kommer det bilar från, förutom Hudiksvall, även bland annat Gnarp och Sundsvall.

– Banan är byggd efter SBF:s normer, så det är inte omöjligt att vi kommer att anordna tävlingar här så småningom. Vi får väl se vad som händer och sker, säger Tomas Stigenberg.