Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fartfylld avslutning

En dragracingtävling i månadsskiftet september–oktober kan bli precis vad som helst. Snö och drivis om man har otur, men det kan också bli en riktig fortåkartävling. Helgens Night of fire på Tierp arena, blev det senare, med nya rekord i nära nog alla klasser.

Annons

Benny Strands 6,366 är det snabbaste han någonsin kört med två lustgassystem ikopplade. Men i första rundan i elimineringen var det slutkört för Bennys del, då han fick fel på kopplingen. En justering på kopplingsarmen hade vibrerat upp.

Niclas Andersson, Näsviken, hade inledningsvis svårt att hitta rätt. Inte förrän sista kvalrundan lyckades man kvala in på 6,333.

Men i första elimineringsrundan blev Niclas diskad, efter att en bit av framskärmen lossnat. Niclas drabbades av däcksvibrationer, och fick släppa av, men hittade fästet och 50–100 meter före mål kunde han köra om Ola Dahlbom.

Per Svedberg kom in i stegen på reservplats, rödlyktade men körde sin bästa tid för helgen, 6,505.

Övrigt att notera från Top doorslammerklassen var att Urban Johansson körde 5,859, vilket är den snabbaste noteringen av en Pro Mod-bil i Europa. Men eftersom han körde Top doorslammer i helgen, där break-out är 6,00, blev han diskad.

Anders Edh, Hudiksvall, var den ende av Hudikförarna som tog sig till final. Han var kvaltvåa i Street 10,5, medan Fredrik Skärgård, Näsviken, var kvaltrea. Skärgård hade problem i första rundan och blev utslagen, men Edh tog sig hela vägen fram till final, där dock Lars Berglund, Piteå, blev för svår. Berglund körde nytt klassbästa, 7,699, medan Edh körde 7,719.