Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färre dödas i trafiken, men rekordmånga unga

/

Jul- och nyårshelgerna tillhör årets trafiktätaste och mest olycksdrabbade storhelger.

Annons

Också i år blev det stora svarta rubriker med dödsoffer och skadade i trafiken.

Ändå ger trafiksäkerhetsarbetet resultat.

Antalet omkomna i trafikolyckor i landet 2009 är det lägsta per invånare sedan man började föra statistik 1935!

2009 dog 355 personer i trafikolyckor. Året innan 397 och 2000 dog 564 personer i trafiken.

Gävleborg redovisar en liten försämring, från 15 omkomna 2008 till 17 förra året. Men sett över tid är det samma positiva utveckling som i riket.

Varje dödsfall och varje trafikskadad är ett offer för mycket. Ändå måste man konstatera att utvecklingen går åt rätt håll, även om det tycks vara långt kvar till den så kallade nolltoleransen.

Och det finns en drastisk alarmklocka i statistiken. 24 ungdomar mellan 15 och 17 år omkom i trafiken 2009, jämfört med 13 året innan.

Det beror huvudsakligen på att ungdomar kör utan körkort, obältade och ofta onyktra. Och då kan konsekvenserna bli katastrofala.

Det är allvarligt att unga, som inte ens har körkort, är dumdristiga nog att ta en bil eller motorcykel och dra iväg. Ofta ivrigt påhejade av lika omdömeslösa kompisar.

Många ropar i vanlig ordning på skolorna som måste bli bättre på trafiksäkerhetsundevisning. Som om skolorna ska kunna lösa alla problem. Och visst kan det behövas, liksom ett mer aktivt ansvarstagande hemifrån.

Men den stora boven är utan tvekan alkoholen. Också när det gäller olyckor med vuxna inblandade.

Vägverket räknar med att omkring 125 människor dödas årligen i landet på grund av alkohol i trafiken. Och mer än 1 000 personer skadas svårt i alkohol- och drogrelaterade olyckor.

Teoretiskt betyder det att om trafiken skulle vara befriad från alkohol och droger skulle antalet omkomna i år varit ungefär 230. Ett rejält kliv mot nolltoleransen.

Visserligen har polisen utökat antalet nykterhetskontroller. Men ännu är risken liten att åka dit.

Väg- och trafikinstitutet räknar med att varje timme görs 525 onyktra resor i Sverige. Varje timme!

Det betyder 4,6 miljoner om året! Det handlar alltså om förare som använder bilarna som presumtiva mordredskap, även om straffet är betydligt mildare för någon rattfull som mejar ner några människor med en bil, än om samma person skulle ha använt skjutvapen.

Trots att alkoholen fortfarande är den kanske enskilt största olycksfaktorn i trafiken, har trafiksäkerhetsarbetet gjort framsteg på flera andra områden.

Antalet mötesfria vägar ökar glädjande nog för varje år. I slutet av 90-talet fanns cirka 150 mil mötesfria vägar och vid slutet av 2009 är den sammanlagda sträckan drygt 420 mil.

Det innebär bland annat att under en tioårsperiod har antalet omkomna i mötes – och omkörningsolyckor i stort sett halverats.

Dessutom har bilarnas säkerhet blivit bättre under senare år med bland annat antisladdsystem, bilbältespåminnare och ökad inre säkerhet.

En utökad och mer effektiv hastighetskontroll spelar också en stor roll, även om ett ökat antal synliga patrullerande poliser utmed våra stora vägar skulle betyda ännu mer i förebyggande syfte.

Säkerligen kan en del av minskningen av omkomna och skadade i trafiken också tillskrivas den ekonomiska nedgång som inleddes 2008.

När konjunkturen vänder måste både myndigheter, bilfabrikanter och enskilda trafikanter se till att årets goda utveckling fortsätter.

Myndigheterna måste fortsätta satsa på mötesfria vägar och aktiv trafikövervakning. Biltillverkarna måste fortsätta utvecklingen mot säkrare fordon.

Och de enskilda trafikanterna måste köra klokare. Och aldrig med alkohol i blodet.

 

Mer läsning

Annons