Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fadil skruvar vidare i Bollnäs

Hantverket som bilmekaniker lärde han sig i Syrien under tidiga tonår, erfarenheten och rutinen skaffade han sig bland annat via sjutton års arbete i Saudiarabien. Nu skruvar Fadil Algieda vidare i Bollnäs, där han sedan i somras driver sin egen verkstad.

Det är full aktivitet i lokalerna på Hantverkargatan, där Fadil Algieda och hans två anställda – Konda Angelo och Hazem Abuhelwa – håller till. Tristar bilverkstad och tvätt heter firman som Fadil öppnade i somras.

– Det har gått bra än så länge, det är en hel del kunder som har hittat hit, säger Fadil när vi sätter oss ner på hans kontor under dagens lunchrast.

Det är inte första gången han driver egen firma, det har han gjort i både Syrien och Saudiarabien tidigare, men att starta eget i Sverige var lite annorlunda. Inte nödvändigtvis svårare, men det krävde en annan kunskap.

– Alla papper som behövs var enkla att få tag på, jag kunde sköta allt via datorn och internet. Det var bara att ladda ner allt jag behövde, så det var inga problem alls.

Läs också: Starta eget i nytt land: "Viktigast av allt är språket"

Kunskapen om vilka regler som gäller för att öppna eget i Sverige fick han till stor del via Bollnäs näringslivskontor och Almi företagspartner i våras, då han deltog i en serie seminarier speciellt riktade mot människor med utomnordisk bakgrund som vill starta företag.

– Jag fick mycket information där, om lagar och ekonomi bland annat. I Saudiarabien och Syrien är det helt andra system för företagare, så det var en nyttig kurs för mig, säger Fadil.

När han tog beslutet att öppna eget var det egentligen bara en sak som oroade honom:

– Språket. Själva jobbet är inga problem, men jag är inte så bra på svenska än. Det var bara det jag var orolig över.

Under intervjun har Fadil, som bott i Sverige i tre år nu, viss tolkhjälp som stöd. Att förstå svenska är sällan något problem, men att prata själv är lite svårare tycker han. Han säger att han saknar nyanserna i språket än så länge, men att han blir bättre och bättre.

Ändå har de språkliga förbistringarna i kontakten med kunderna inte alls varit så svåra som Fadil befarade på förhand.

– Kunderna märker att jag inte kan svenska så bra, men de har tålamod och hjälper mig. De är väldigt schyssta, så det känns bra, säger Fadil och ler brett.

– Men det skulle ändå vara bra att ha någon som kan tala flytande svenska som sköter kundmottagningen. Kanske får jag råd att anställa någon längre fram, vi får se.