Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

EU-beslut om järnväg i Norrland

På onsdagen stod det klart att den Botniska korridoren blir en del i det prioriterade europeiska järnvägsnätet, Core Network. Därmed har utsikterna för dubbelspår på Ostkustbanan norr om Gävle i en handvändning blivit mycket ljusare.

– Det här är ju ett långsiktigt projekt, som inte är klart under de närmaste tio åren, men det viktiga är att vi har kommit med i det prioriterade europeiska transportnätet, säger Sven-Åke Thorensen, ordförande i regionstyrelsen Gävleborg.

De transportsträckor som pekats ut av EU-kommissionen ska kunna söka upp till 20 procent av den totala investeringskostnaden, som i det europeiska perspektivet handlar om svindlande belopp. Ostkustbanan, och hela den Botniska korridoren – järnvägsförbindelsen utmed ostkusten – blir en liten men betydelsefull transportlänk i det stora, europeiska järnvägsnätet.

Men än dröjer det innan det finns några pengar att hämta. Så här långt handlar det om den Botniska korridorens status i det europeiska järnvägsnätet.

Än kan man inte luta sig tillbaka och betrakta arbetet som slutfört, påpekar Sven-Åke Thoresen. Till dess att regeringen har lyft in dubbelspår i den nationella planen för infrastruktur och transporter, får man fortsätta med att bearbeta beslutsfattare på alla plan.

– Men det är ett viktigt beslut som är fattat, mycket viktigt, säger Sven-Åke Thoresen.