Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU-beslut om järnväg i Norrland

På onsdagen stod det klart att den Botniska korridoren blir en del i det prioriterade europeiska järnvägsnätet, Core Network. Därmed har utsikterna för dubbelspår på Ostkustbanan norr om Gävle i en handvändning blivit mycket ljusare.

Annons

– Det här är ju ett långsiktigt projekt, som inte är klart under de närmaste tio åren, men det viktiga är att vi har kommit med i det prioriterade europeiska transportnätet, säger Sven-Åke Thorensen, ordförande i regionstyrelsen Gävleborg.

De transportsträckor som pekats ut av EU-kommissionen ska kunna söka upp till 20 procent av den totala investeringskostnaden, som i det europeiska perspektivet handlar om svindlande belopp. Ostkustbanan, och hela den Botniska korridoren – järnvägsförbindelsen utmed ostkusten – blir en liten men betydelsefull transportlänk i det stora, europeiska järnvägsnätet.

Men än dröjer det innan det finns några pengar att hämta. Så här långt handlar det om den Botniska korridorens status i det europeiska järnvägsnätet.

Än kan man inte luta sig tillbaka och betrakta arbetet som slutfört, påpekar Sven-Åke Thoresen. Till dess att regeringen har lyft in dubbelspår i den nationella planen för infrastruktur och transporter, får man fortsätta med att bearbeta beslutsfattare på alla plan.

– Men det är ett viktigt beslut som är fattat, mycket viktigt, säger Sven-Åke Thoresen.