Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett vägskäl för bilbranschen

/

Annons

Antalet nyregistrerade bilar fortsätter att minska. Även i juli var det färre nyregistreringar jämfört med samma månad förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Men minskningen har avtagit de senaste månaderna och branschen hoppas därför att en vändning är i antågande. Fast även om det snart kan komma att vända är det en bit kvar innan marknaden normaliseras. Enligt Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, ligger deras prognos nu på en nyregistrering av 185 000 bilar i år. Ett normalår sker omkring 250 000 registreringar.

Även antalet miljöbilar minskade förra månaden, jämfört med ett år sedan. En stor del av förklaringen ligger säkert i att miljöbilspremien försvann den 30 juni, och de som tänkt sig att köpa en miljöbil passade på att göra detta innan månadsskiftet. Men trots detta så ökar andelen miljöbilar totalt sett i bilparken.

För en tydlig trend som går att utläsa av statistiken är att försäljningen av bilar som endast går att köra på bensin minskar ordentligt. Bilköparna väljer i betydligt större utsträckning dieselbilar och bilar som går att köra alternativa bränslen, såsom etanol, gas eller elhybrider.

Om den här utvecklingen är ett resultat av miljöbilspremien eller det finns anledning att söka andra svar kommer att visa sig den närmaste tiden, eftersom regeringen valt att inte förlänga miljöbilspremien.

Om regeringen fortsätter att mildra straffbeskattningen på dieselbilarna, och helst helt upphör med det, så torde i varje fall en logisk utveckling vara att andelen nyregistrerade dieselbilar fortsätter att öka. Dieselmotorerna är överlägsna bensinmotorerna. De drar 30 procent mindre och släpper ut 20 procent mindre koldioxid. Än större blir skillnaden om man jämför dieselmotorn med en bensinmotor som drivs av etanol.

Etanolens stora fördel ligger i om den produceras mer miljövänligt än de petroleumbaserade bränslena. Vilket det långt ifrån råder konsensus om att så alltid är fallet.

Även om det finns motorer med dieselteknik som drivs på i huvudsak etanol, bland annat har Scania utvecklat sådana motorer och drivit bussar med dem i över tjugo år, så vore det ur miljösynpunkt betydligt bättre om vi fick snurr på en tillverkning av syntetisk diesel.

Vad som ska få fart på den generella nybilsförsäljningen är däremot en helt annan fråga. Bilbranschen ropar naturligtvis på kraftiga skrotningspremier från staten, och det skulle säkert få viss effekt om en sådan infördes.

Men intresset för att dra på sig kostnaden för ett nybilsköp beror till stor del på utvecklingen av den allmänna konjunkturen. Att köpa en ny bil är förhållandevis dyrt och i princip detsamma som att göra en ordentlig förlustaffär. Så snart man satt nycklarna i tändningslåset minskar bilens värde avsevärt. Och trots det höga priset så får man i princip inte bättre garantier än om man köpt ett nytt kylskåp.

Därför är det kanske inte så konstigt att den koreanske biltillverkaren Kia är ett av få bilmärken som legat på plus sedan årsskiftet. I juli i år ökade Kias nybilsregistrering med över 100 procent jämfört med samma månad förra året. Kia erbjuder förhållandevis billiga bilar men en nybilsgaranti på mellan fem och sju år. Andra biltillverkare lämnar en nybilsgaranti på mellan två och tre år.

Att sådant har betydelse borde kanske Saab och Volvo fundera över, som annars inte är sena med att skryta över den höga kvalité deras bilar håller.

Hela bilmarknaden, såväl tillverkare som kunder, står vid ett vägskäl. Det blir oerhört intressant att följa vilken väg de väljer att gå, om tillverkarna väljer samma håll och om kunderna följer efter.

Mer läsning

Annons