Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Ett bevis på gott klimat"

Söderhamns kommun tillhör den övre halvan av 166 kommuner när det gäller företagskontakter.

Annons

Det visar en undersökning från SKL, Sveriges kommuner och landsting.

– Mycket glädjande, säger Sture Zetterberg, förvaltningschef för bygg- och miljö.

166 av landets kommuner deltog i SKL:s undersökning Insikt, som jämför hur kommunerna bemöter företagare. Resultatet mäts i NKI – Nöjd kund index.

Under onsdagen presenterade SKL en jämförelse som visar hur Söderhamns resultat, 68 NKI, står sig gentemot övriga kommuner. Söderhamn placerade sig på 54:e plats av de 166 deltagande kommunerna.

– Ett bevis på att vi har ett gott klimat, tycker Sture Zetterberg, märkbart nöjd med resultatet.

Undersökningen visar alltså hur väl företagarna tycker att man blir bemött av kommunen. Majoriteten av ärendena som låg till grund för Söderhamns resultat placeras under kategorin miljö- och hälsoskydd.

– Det handlar om miljöskyddstillsyn. Vi har företag som bedriver miljöfarlig verksamhet och som vi utövar en planerad tillsyn mot. De ärendena dominerar i den här kategorin, men man sopar även in livsmedelskontroller, vilket också utgör ett stort antal, säger Sture Zetterberg.

I undersökningen får företagarna dessutom ranka på vilka punkter man anser att kommunen är bäst respektive sämst. Enligt SKL är de två viktigaste kategorierna bemötande och effektivitet. I båda fallen har Söderhamn ett NKI som ligger över rikssnittet.

Däremot hamnar får man lägre siffror när det gäller rättssäkerhet.