Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ersättning efter Fortums fel har dröjt

En och en halv månad har gått sedan Fortum släppte ut för hög spänning på nätet, och många abonnenter i Forsa och Näsviken fick sina elektriska apparater förstörda.

En del har haft problem med att få anspråken godkända, och somliga väntar fortfarande på ersättning.

Det var i slutet av augusti som elfelet inträffade, och under en kort stund förstördes kylar och frysar, digitalboxar, mobilladdare, datorer och diverse andra apparater i de hushåll som berördes. Fortum skickade ut informatörer till Forsagården, och dit vände sig många drabbade med frågor.

I allt väsentligt var det lugnande besked som gavs: var det standardutrustning så var det bara att köpa ut nya grejor, och åldersavdrag skulle inte göras. I praktiken blev det inte lika enkelt, berättar Susanne Södermark som bor i Forsa, och hade vitvaror som installerades för en handfull år sedan.

– Vi ville inte att firman som hjälpte oss skulle behöva vänta på pengarna, så vi betalade 17 000 kronor som Fortum först inte ville betala. De tyckte att det skulle bli åldersavdrag, men vi tyckte inte att vi skulle få avdrag när de har gjort fel, säger Susanne Södermark.

Efter flera kontakter har det nu löst sig, säger Susanne Södermark, och Fortum har sagt att man ersätter hela kostnaden.

– Det känns väldigt skönt att vi får tillbaka det vi har lagt ut, men jag vet flera som inte har fått ersättning än, och som inte vet hur det blir, säger hon.

Mats Sundberg var en av Forsaborna som ställde frågor till Fortums folk på Forsagården. Han väntar fortfarande på pengar för kyl och frys, mikrovågsugn, dammsugaren och en del övrig elektronik som gick sönder.

– Jag har inte hört någonting. Nu ligger vi ute med nästan 24 000 kronor, och har inte hört något alls på de tre veckor som har gått sedan vi skickade fakturan, säger Mats Sundberg.

På Fortum försäkrar Ann Hägerlind Ekehov att abonnenterna kan känna sig trygga. I de flesta fall kommer det inte att bli några åldersavdrag, och ersättning ska i sin tid komma. I de enklaste ärendena har ersättningen redan betalats ut, säger hon.

– Vi vill naturligtvis hjälpa kunderna. Det vi gör just nu är att gå igenom alla ärenden, och finns det korrekta underlag så får de pengar. Vi gör undantag från regeln om åldersavdrag, säger Ann Hägerlind Ekehov.

Korrekt underlag definieras som foton, kvitton, eller andra handlingar som kan styrka vad abonnenten hade som blev förstört.

– Väldigt många kunder har skickat in väldigt många underlag. Vi upplever att det här har gått bra, men vi tycker också att vi hade kunnat vara tydligare med informationen, säger Ann Hägerlind Ekehov.

I dagsläget har Fortum fått in mellan 50 och 60 ersättningsärenden. De belopp som begärs varierar en hel del, säger Ann Hägerlind Ekehov. Några få är näringsidkare, men de allra flesta ärenden handlar om relativt blygsamma anspråk.

– De flesta gäller kyl och frys som har gått sönder, och medelsumman kan röra sig om 10 000 till 15 000 kronor. En del värmepannor skadades, men då har man kunnat byta kretskort. De största ärendena tar längst tid, men jag vill betona att vi inte backar om ersättningen till våra kunder, säger Ann Hägerlind Ekehov.