Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En utmaning för skolorna

Våra kommuner väljer olika arbetssätt, när det gäller att ge de asylsökande barnen skolgång.

För skolan i Ovanåkers kommun blev det en utmaning att ordna skolgång åt de asylsökande barn och ungdomar, som i våras kom till AlftaQuren. Ingen visste riktigt från början hur många barn som skulle anlända och hur skolan skulle organisera undervisningen.

– Vi hade tur i oturen att det blev sommarlov mitt i, så vi fick tid att planera verksamheten. Vi har ingen större erfarenhet av asylsökande barn. Det var dock synd om barnen att de behövde vänta så länge innan de kom i en verksamhet med rutiner, säger barn- och utbildningschef Solveig Landar.

I Bollnäs kommun har skolan en längre tids erfarenhet av att ta emot asylsökande barn. Där är frågan mer hur skolan nu kommer att klara den aviserade ökningen av antalet asylsökande.

– Vi klarar inte att ta emot fler elever nu. Vi har nått maxantalet. Det är trångt med lokaler och det skulle bidra till en ökad segregation om just Granbergsskolan tar emot fler, säger skolans rektor Petra Bruce.

I dag är Granbergsskolan nämligen den enda skolan i centrala Bollnäs, som tar emot de asylsökande eleverna.

Till friskolan måste barnen ställa sig i kö och det är synd. Och skulle Granbergsskolan behöva söka lokaler på annat håll, så skulle det motverka målet för inkluderingen av flyktingbarnen som skolan vill jobba för, anser hon vidare.

Det speciella med de asylsökande barnen och ungdomarna är att de inte har någon skolplikt. Skolgången är frivillig under tiden de väntar på besked om de får stanna eller inte.

Men många familjer tycker det är bra att barnen får byta miljö en stund under dagen och få träffa lärare och klasskompisar. Det är också bra att barnen så snabbt som möjligt får börja lära sig svenska.

Barnens bakgrunder ser väldigt olika ut. Några kan varken läsa eller skriva, när de kommer till skolan. Några har gått flera år i skolan i sitt hemland.

Även om det är Migrationsverket som ansvarar för de asylsökande och deras boende under väntetiden, så är det kommunen som har ansvaret att ge asylsökande barn som bor inom kommunen möjlighet att gå i skolan på samma villkor som andra barn som bor i Sverige.