Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En uppgörelse mellan muskler och klassiker

/
  • Hans-Åke Sjöströms Chevrolet Bel Air från 1955 vann årets upplaga av Krantz Challenge. Bakom ratten satt sonen Johan.
  • Topp åtta av deltagarna i Krantz Challenge intervjuas innan den vackraste bilen ska utses.
  • Anders Bylén från Delsbo med en Chevrolet Bel Air från 1955 tog sig långt i tävlingen.
  • Madelene Collin från Bergsjö fick se sig slagen i finalen av Krantz Challenge. Hon körde pappas Dodge Challenger från 1970.
  • Björn Andersson från Forsa med ett riktigt
  • Innan Krantz Challenge drog i gång på allvar visades tidigare vinnare upp. Bland dem Magnus och Carola Karlssons Pontiac som vann 2013.
  • Olle Fors från Hudiksvall visade upp sin Studebaker från 1927.
  • Anna-Lena Danielsson körde en Volvo PV 832, en så kallad
  • Daniel Collin från Bergsjö hissade upp framändan i sin 1966-års Impala.
  • Magnus Persson och hans Buick Roadmaster.
  • Jan Jonsson från Norrbo tog sig långt med sin Ford Mustang 428 Cobra Jet från 1969.
  • Börje Edström hade sin 3-fönsters Plymouth kupé på utställningsområdet.
  • Instrumenteringen i Magnus och Carola Karlssons Pontiac är imponerande.
  • Publiken fick rösta genom att hålla upp röd eller blå träspadar, beroende på vilken av bilarna de tyckte var finast.
  • Ulf Finnström visade upp sin vackert lackerade Pontiac.
  • Börje Nordin körde bandvagn.
  • Linda Svahn.

Arrangörerna hade verkligen vädrets makter på sin sida när Krantz Challenge avgjordes på Kattvikskajen på lördag eftermiddag. Efter en vädermässigt lite svajig inledning på lördagen upphörde regnet, och Krantz Challenge kunde genomföras utan nederbörd. Men precis när Hans-Åke Sjöströms bil utropades som vinnare, började regnet droppa, för att några minuter senare vräka ner. .

Annons

Lördagens aktiviteter på Kattvikskajen, med bland annat bilutställning och Krantz Challenge, fick en lite långsam start beroende på regnet som drog in över Hudiksvall på lördag förmiddag. Men så snart det upphörde började bilarna rulla in på kajen, och det dröjde inte länge innan hela Kattvikskajen var full av bilar i olika modeller.

En av dem var Börje Edström, som kom med sin hot rod, en 1931-års Plymouth 3-fönsters kupé. Bilen är i stort sett original, förutom att taket är sänkt och huven borta. Däremot är både motor, bakaxel och inredning utbytta.

– Motorn kommer från en Cheva, bakaxeln från en Ford och inredningen från en Hyundai, berättar Börje.

Med trattar som sticker upp från förgasarna är det kanske inte den ideala bilen att köra i regnväder.

– Kör jag 90–100 går det bra, men stannar jag så stannar motorn, det har jag provat, säger han och skrattar.

Man kan gissa att Börje hade lite svårt att ta sig från Kattvikskajen, där vid 17-tiden, när Krantz Challenge precis var avgjord, och himlen öppnade sig.

Men före det hade publiken fått rösta fram sin favorit i Krantz Challenge, där vinnaren blir Norrlands representant på en bilutställning i Rättvik.

Bilarna lottas två och två mot varandra, och publiken får, via blå och röda träspadar, rösta vilken av de två bilarna som ska gå vidare till nästa omgång.

Som vanligt fanns det en stor variation på bilar. Från en bandvagn, via en 1927-års Studebaker till splitternya Ford och Dodge.

Genomgående verkade det som om publiken gillade muskelbilarna, även om de klassiska 50-talarna också fick publikens gillande.

Och det var precis två sådana bilar, en muskelbil, en 1970-års Dodge Challenger, och en klassisk 50-talare, en 1955-års Chevrolet Bel Air, som gick till final.

Challengern kördes av Madelene Collin, Bergsjö, och är en riktig familjebil som funnits i familjens ägo i många år. Men familjen Collin fick se sig besegrade av Hans-Åke Sjöströms Bel Air.

Bilen köpte Hans-Åke i december, och har sedan dess bytt ut motorn mot en Corvettemotor, en LS 3:a, växellådan, samt monterat luftfjädring för att åka bekvämare.

På Krantz Challenge körde sonen Johan bilen, och han var nöjd med vad veckan har bjudit så här långt.

– Det har varit jättelyckat. Det är roligt att de hittar på sådana här grejer.

Hans-Åkes bil blir nu den som ska representera Norrland vid bilträffen i Rättvik.

– Men då får nog pappa köra, säger Johan.

Det här var femte året man arrangerade Krantz Challenge. När det startade var det enbart en bilträff och Krantz Challenge, men ganska omgående började Hudiksvalls motorklubbar bygga upp arrangemanget.

– Det har varit en enorm utveckling, säger Bengan Holmberg i arrangörsstaben.

– Området är optimalt ur alla aspekter. Det är nära till stan, och nära till både järnvägsstation och bussen för de som vill lämna bilen hemma. Och motorveckan är ett lyft för hela Hudiksvall som stad. Vi vill att alla ska tjäna på det här evenemanget – såväl handlare som publik.