Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En teater med dyra vanor

Det är glitter och glamour som präglar delar av Glada Hudik-teaterns verksamhet.

Maten kommer från bra restauranger och ensemblen bor på fina hotell. Limousin är det självklara färdsättet när det är galapremiär i Stockholm och då festas det på Café Opera.

Annons

Det var kändistätt på biograf Saga på Kungsgatan i Stockholm när verksamhetsledaren Pär Johansson, regissören Lena Koppel och de utvecklingsstörda skådespelarna anlände till galapremiär för filmen Hur många lingon finns det i världen i en vit limousin.

Limousinen beställdes av den ekonomiansvarige på restaurang Undici på Östermalm i Stockholm, som drevs av Pär Johanssons barndomskamrat Tomas Brolin mellan åren 2000 och 2008.

Före ägarbytet brukade Pär Johansson ofta ta ensemblen, sponsorer och andra samarbetspartners till Undici på luncher och middagar under besök i Stockholm. Bara under 2007 åts det mat för mer än 140 000 kronor på restaurangen, mot fakturor som skickades till Hudiksvalls kommun där de belastat Glada Hudik-teaterns konto.

Omsorgsförvaltningens chef, Pia Andersson, understryker att den kommunala finansieringen täcker personalkostnader för två anställda och administrativa kostnader på hemmaplan. Det är i stället pengar från sponsorer och intäkterna från exempelvis biljettförsäljning som täcker de lyxiga vanorna.

- Visst kunde Glada Hudik-teatern leva samma gråa liv som kommunen i övrigt, men då får vi heller inte in samma pengar från sponsorerna. Om Glada Hudik-teatern inte syns utåt så tror jag inte att sponsorerna skulle vara lika intresserade, säger hon.

När Glada Hudik-teatern tagit emot publikens ovationer på Sagabiografen väntade den vita limousinen utanför entrén. Färden gick vidare till Café Opera där festligheterna fortsatte – och limousinföretaget skickade fakturan till Hudiksvalls kommun.

- Att åka limousin hör ihop med en filmpremiär. Det är inte så ofta man gör en filmpremiär i Stockholm och det är inte så ofta Hudiksvall får en långfilm, säger Pär Johansson.

Av de sponsorer som tidningen talat med, är det ingen som någonsin ifrågasatt vad deras pengar används till. Anders Thorson, vd för Hudiksvalls sparbank, förklarar att banken ser teatern som en bra reklampelare. På frågan om det var tänkt att sponsringen skulle användas till bland annat restaurangbesök och limousinresor svarar han att någon sådan värdering inte har gjorts.

- Vi stöttar en verksamhet som har schysta värderingar om alla människors lika värde. Vi tror att vår sponsring gör nytta.

Läs den fullständiga artikeln i Hudiksvalls Tidning.