Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ständig jakt på de nyaste prylarna?

/

Enligt en rapport från Handelns utredningsinstitut omsatte näthandeln inom hemelektronik 6 miljarder kronor under förra året. En produkt som säljs i stora kvantiteter är mobiltelefonerna.

Annons

Det finns en bra bit över elva miljoner mobilabonnemang registrerade i Sverige. Ofta är det billigare att köpa en ny mobil i stället för att laga en sprucken skärm eller trasig lampa på sin i övrigt fungerande produkt.

Mot den bakgrunden kan man verkligen undra när gränsen är nådd – när kommer vi svenskar tycka att vi har fått nog av den här sortens shopping? Hur många mobiler, datorer, TV-apparater och köksmaskiner anser sig ett genomsnittligt svenskt hushåll behöva? Går det ens att tillfredsställa det upplevda behovet av hemelektroniska produkter?

Det finns dock många som är beredda att hjälpa oss i jakten på de nyaste prylarna och lägsta priserna. Några mindre butiker, ett antal stormarknadskedjor samt redan nämnda nätbutiker.

Konkurrensen på hemelektronikmarknaden är stenhård. Den prispress det medför blir påtaglig i de färgglada reklamblad som dimper ner i brevlådorna varje vecka.

Men trots att det finns många potentiella kunder för den här branschen så kan det inte finnas hur många som helst. Nyheten om konkursen för elektronikkedjan Onoff, med 67 svenska butiker och drygt 900 anställda, var därför inte helt oväntad. I en sådan extrem konkurrenssituation kan inte alla bli vinnare.

Stormarknaderna har på många ställen satsat på att ligga i nära anslutning till varandra, ofta i närheten av större köpcentrum eller handelsplatser. För att få ett närliggande exempel kan vi titta på Valbo Köpcentrum strax utanför Gävle.

Där finns Elgiganten, Siba, Expert stormarknad och Mediamarkt etablerade. Och ett litet tag till huserar även Onoff i området. Fem stora kedjor som med samma produkter och närliggande priser slåss om samma kunder.

Ironiskt nog så var det just Onoff som på 1980-talet lanserade stormarknadstänk inom hemelektronikbranschen. Åtminstone påstås det vara fallet enligt företagets eget hemsida.

Genom att köpa upp andra elektronikkedjor växte företaget snabbt och nu tycks det vara deras tur att bli uppköpta. Konkursförvaltaren har uttalat att det finns flera intressenter till att köpa hela eller delar av Onoff-kedjan.

Så… Trots att det finns många potentiella kunder att övertyga så finns det inte hur många som helst. Konkursen var på inget sätt en överraskning kring fikabordet på den butik där jag sommarjobbar. Frågan vi ställde oss var snarare vilken av elektronikkedjorna som står näst på tur att möta samma öde som Onoff.

En annan fråga som är relevant i sammanhanget är naturligtvis när vi ska öppna ögonen för det större perspektivet. Att de som byter mobiltelefon varje gång en ny modell lanseras på marknaden (trots att den gamla fungerar) eller köper en ny TV bara för att (trots att den gamla fungerar) eller impulsshoppar köksmaskiner (som blir stående på hyllan), lever som att vi hade naturresurser motsvarande åtminstone tre-fyra jordklot. Vilket vi som bekant inte har.

Mer läsning

Annons