Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En Merca för maktens människor

Mercedes Benz 300 tillverkades mellan 1951 och 1962. Det var en bil för industriledare och politiker.
Västtysklands dåvarande förbundskansler Konrad
Adenauer hade den som favoritbil och bilen kom att få tillnamnet ”Adenauer”.
1955 såldes nio exemplar av modellen i Sverige. En av bilarna finns i Arbrå.

Annons

Kurt Säll har haft bilen i cirka tio år.

– Jag vet att den första ägaren var Hemstanäs herrgård utanför Holmsveden, säger Kurt. Sen såldes den till en järnhandlare i Sandviken.

Kurt Säll köpte bilen av en annan järnhandlare, Olle Jonsson i Arbrå.

– Olle hade svårt att få den besiktigad. Men jag fixade bromsar, blinkers och belysning och sedan gick den igenom, säger Kurt.

Historien om hur han köpte bilen är inte den vanliga om ett veteranfynd i en lada.

– Olle åkte förbi när jag höll på och byggde garage. Han frågade vad jag skulle ha i garaget. Jag köper väl en gammal bil, sa jag. Köp min då, sa Olle.

Och så blev det.

en Mercedes Benz 300b 1955, en lyxbil som ny kostade 24 000 kronor. Den har en 6-cylindrig motor på tre liter och 136 hk. Motorn har finesser som enkel överliggande kamaxel, aluminiumtopp och helsynkroniserad fyrväxlad låda med rattväxel.

Priset på en välrenoverad Adenauer i dag börjar på 130 000 kronor och går upp mot 600 000 kronor.

Veteranbilsfolk är antingen putsnissar eller sådana som kör sina klenoder. Kurt Säll tillhör den senare kategorin.

– Första året hade jag tänkt köra söderut på ena sidan älven och norrut på andra sidan. Men det blev 1 000 mil, säger Kurt.

annat den stora Merca-träffen i Rimforsa i Östergötland, Umeå och Östersund.

Men på senare år har Kurts veteranbilsintresse svalnat och han kör inte så många mil per år.

En hel del är gjort på Kurts Adenauer.

Den är omlackerad och alla elkablar är nya. Inredningen är också ny.

En speciell finess är blinkersen som manövreras med en kromad ring i rattnavet.

Mycket tidig var också separat värme och ventilation för bilens höger- respektive vänstersida.

särskilt bränslesnål, även om den för sin tid inte var någon miljöbov.

– Den vill ha 1,3 liter/mil, oavsett hur man kör, säger Kurt.

300-modellen fanns som 4-dörrars sedan och 4-dörrars cabriolet. Bilen vägde, beroende på utförande, 1 780–2 040 kilo.

Modellen W 186 byggdes åren 1951–57 i 7 645 exemplar av sedanen och 642 cabriolet D.