Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En människa är ingen maskin – än!

I en artikel i tidningen (23/1) kritiseras systemet med det så kallade Laps Care inom hemtjänsten.

Annons

Kommunens biståndsbedömare har fattat beslut om hjälp i hemmet och datorsystemet Laps Care bestämmer på minuten hur lång tid sysslorna ska ta. Det är ett vedervärdigt system, menar kvinnan som intervjuas i artikeln. Jag håller med. Till punkt och pricka!

Hemtjänsten måste kunna erbjuda insatser och hjälp efter hur omsorgstagaren mår. Det är dagsformen som räknas. Och dagsformen är en färskvara. Och den finns här och nu – inte nästa gång! Ett välbefinnande kan bara skapas när man blir omhändertagen efter hur man mår. Inte hur man mådde i går eller förra veckan.

Min syster var multisjuk, Parkinsons sjukdom och svår kol, och genom henne fick jag i några års tid en god inblick i de rådande förhållandena. Vad var det jag såg?

Jo, jag såg kvinnor som försökte klara av sina sysslor på den tid som givits dem. När den tiden var slut bar det av till nästa behövande; snabb inloggning och snabb utloggning.

Vilket effektivt system kan man tycka! Om det nu hade varit så att man kom för att serva maskiner. Problemet var bara att inga maskiner fanns. Bara en svårt sjuk människa som var i stort behov av långsamhet och göra saker i egen takt. Det var för övrigt min systers sista ord i livet till mig att hon känt sig så stressad över att duschningen måste gå så fort att hon inte orkade med. Det var hennes upplevelse av tid och hur hon uppfattade det. Och något viktigare än den egna upplevelsen kan väl knappast finnas? Även om systemet sade något annat om tidsaspekten.

När oförutsedda händelser sker, som det gör med människor, finns inte tid att reflektera och förhålla sig till det. Det är ett datorsystems största fel!

Kanske passar systemet bättre för arbetsgivaren än för personal och omsorgsbehövande? Genom systemet kan arbetsgivaren få alla typer av statistik. Och vi vet alla att det som går att mätas och vägas och kontrolleras är hårdvaluta. Kvalité däremot är som en hal tvål och inte lika lätt och enkel att fånga inom statistiken.

När jag läste artikeln fick jag intrycket av att ansvariga chefer inom kommunen verkade tillfreds med systemet. Inte ett moln syntes på deras Laps Care-himmel. Möjligtvis personalkontinuiteten – men den verkade vara för dyr att åtgärda. Det vore intressant om fler röster gjorde sig hörda. Vad säger till exempel ni politiker som bestämmer de ekonomiska ramarna för äldreomsorgen? Vad säger personal och omsorgstagare till er?

Elly Engstedt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel