Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"En fråga om överlevnad"

Persontrafiken på Norra stambanan får inte minska när godsstråken och Kilafors bangård byggs ut. Det betonar Bollnäs kommun i ett yttrande till Trafikverket.

Annons

– Det är en överlevnadsfråga, säger kommunalrådet Marie Centerwall (S).

Yttrandet utgår från den nya järnvägsplan för bangården som Trafikverket utarbetat. Utbyggnaden är planerad att inledas under nästa år.

Bollnäs kommun har hittills varit positiv, men anser nu att kraven för persontrafiken måste betonas.

– Det finns en oro för att både regionaltågen och fjärrtågen trängs undan när godstrafiken tar större utrymme, säger Marie Centerwall.

Hon betonar att en sådan utveckling av trafiken inte kan accepteras.

– Persontrafiken ger oss förstoring av vår arbetsmarknad och är viktig även för studier och fritid. Många pendlar varje dag.

I dag trafikeras sträckan från Kilafors och söderut av 72 tåg per dygn. Det ger ett kapacitetsutnyttjande av 80 procent.

Men när ombyggnaden av järnvägen Söderhamn–Kilafors är klar om några år styrs godstrafik över från Ostkustbanan till Norra Stambanan. Det är tänkt att ge utrymme för mer persontrafik längs kusten.

Prognosen pekar på att trafiken på stambanan ökar till 85 tåg per dygn 2020.

– Det betyder att den utnyttjade kapaciteten blir 100 procent, konstaterar kommunen i sitt yttrande.

För att undvika att trängseln blir för stor vill kommunen att sträckan mellan Kilafors och Holmsveden får dubbelspår. Och i förlängningen vill man se dubbelspår längs hela linjen Bollnäs–Ockelbo–Gävle/Storvik.