Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En folkrörelse för företagsamhet

Annons

Åtta härliga kalas i en liten bok, ett smart skohorn som alltid är med på nyckelknippan, 10 kilo ekologisk potatis med en kokbok och inte minst den nakna sanningen med Bandykalendern.

I fredags var Dina Arena i Edsbyn fylld till bristningsgränsen med unga företagare från Hälsingland och deras idéer. Det var mässa med Ung Företagsamhet (UF). Hälsinglands nya folkrörelse.

Och det behövs. Nya företag betyder nya jobb. En bristvara för tillfället.

Statistiken visar att en fjärdedel av dem som driver UF-företag startar ett riktigt företag inom fem år.

Och då är det ändå många företag inte blir startade. Trots goda förutsättningar.

Åt de ostartade företagen ägnades ett seminarium under fredagen.

Det är nämligen nästan bara killar som går vidare med sina företag.

Det trots att det är lika många killar som tjejer som driver UF-företag. Och en majoritet av priserna för bästa UF-företag, bästa affärsplan och bästa säljare vinns av tjejer.

Så hur kan man få fler tjejer att ta tillvara på sin affärsidé och fortsätta att driva företag efter gymnasiet? Det var frågan på gårdagens seminarium.

På seminariet var tjejer som nu driver företag och tjejer som tidigare drivit företag. Frågan var vad som händer eller hände efter avslutat UF-företag?

Företagsamheten generellt verkar öka kraftigt efter genomfört UF företag. Och på frågan hur man ska få fler tjejer att fortsätta med sitt entreprenörskap fanns inga snabba svar.

Men förebilder är enormt viktigt. Kvinnor och tjejer som visar att det går att leva på sitt entreprenörskap. Och även på sin UF-idé.

I Gävleborg finns det just nu sju tjejer som tidigare drivit ett UF-företag, som nu driver ett eget företag och lever på sin företagsamhet.

En av dem var på seminariet, Elin Sundgren. Hon drev ett UF-företag för nio år sedan och driver fortfarande samma affärsidé, en presentkartong med lokala produkter. Hon är dessutom delägare i en kommunikationsbyrå, Baringo, i Gävle.

Och i Elin fick nog de allra flesta deltagare vad de ville ha. För en bättre förebild är svårt att hitta.

Och det var med UF-företaget som intresset för företagande föddes. Om samma sak vittnade Bollnästjejen Sara Öhman, som framgångsrikt drev Bollnäskorgen för tre år sedan.

Alla behöver naturligtvis inte bli egna företagare. Men det är otroligt viktigt att så många som möjligt prövar på företagandet. För även de som inte blir entreprenörer blir ofta - efter att ha prövat på entreprenörskapet – lysande intraprenörer istället.

En intraprenör är en drivande och idérik anställd. Något som är minst lika viktigt.

Att kvinnors företagande inte är lika självklart som mäns företagande är ett stort problem. Framförallt för att många bra idéer och företagsledare går om intet. Helt i onödan.

Det behövs mycket arbete för att hitta lösningen.

Men en del av lösningen är att visa de fantastiska förebilder som finns.

Och att ännu fler prövar att vara företagare. Det borde vara fullt möjligt.

Mer läsning

Annons