Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En dröm av trä, plåt och tagel

För nittio år sedan fanns drömmen om att Bollnäs skulle bli en maktfaktor inom bilindustrin. Men de storslagna planerna höll inte – den Bollnäsbyggda SAF-bilen producerades bara i knappt 30 exemplar. Motorentusiasten Charlie Östlund har börjat forska i en historia som få minns – Aktiebolaget Svenska Automobilfabriken i Bollnäs.

Annons

Saab och Volvo är sedan länge välkända institutioner inom svensk fordonsindustri. Betydligt färre har hört talas om SAF-bilen, som tillverkades av AB Svenska Automobilfabriken i Bollnäs strax efter första världskriget. Företaget bildades 1919 och tillverkningen startade året därpå. Fabrikslokalerna fanns på samma plats som verkstaden Bilakuten håller till på idag. Men den optimistiska satsningen höll inte – halvannat år och 28 (trolig siffra) färdiga bilar senare gick företaget i konkurs och Bollnäs förblev en parentes i den svenska fordonsindustrins historia. 

– Jag tror att det till viss del berodde på att man satsade för lite på marknadsföringen av bilen, det är åtminstone vad man kan komma fram till om man läser de dokument och skrifter som finns, säger Bollnäsbon och motorentusiasten Charlie Östlund, som efter att ha blivit tillhandahållen fint material om SAF-bilen blev intresserad av att gräva djupare.
Under några månaders tid har han nu jobbat med att skaffa fram fler fakta om bilen och om företagets uppgång och fall. Tanken är att så småningom sammanställa ”ett matig folder eller en liten bok” om bilindustrin i Bollnäs för nittio år sedan.
– Jag har haft mycket god hjälp av flera personer, så det mesta grovmaterialet har jag redan men mer detaljer är alltid bra, så om någon vet något om SAF-bilen så vore det ytterst välkommet om de hörde av sig, säger Charlie Östlund och fortsätter:
– Jag har hört ryktas att det ska finnas en framände till en SAF stående i någonstans i Freluga, det vore fantastiskt roligt att få reda på om det är sant, säger han med entusiasm. 

När AB SAF drogs igång av sågverksägaren och bilentusiasten Anders Jonsson i Rengsjö (som hade tidigare bilbyggarerfarenhet från den så kallade Rengsjöbilen, tillverkad i tiotalet exemplar 1914-1916) var tanken att SAF-bilen skulle konkurrera med de importerade bilarna, genom hög kvalitet och lågt pris. Något som inte riktigt verkar ha lyckats. Kvaliteten på bilarna förefaller nämligen inte ha hållit måttet, kraftöverföringen var bara ett av flera problem som missnöjda köpare vittnade om går att läsa i tidigare sammanställningar som gjorts om SAF-bilen. 

SAF-bilen marknadsfördes som svensktillverkad, men det var bara delvis sant. Chassit köptes nämligen från USA, från den konkurs som Pullman Motor Car i Pennsylvania gjorde 1917, medan det enbart var själva karossen och ihopmonteringen som gjordes i Bollnäs. Att karosseriet (enligt marknadsföringen) hade ”trästomme av prima svensk björk” /…/ ”plåtbeklädnad av 1 mm betsad kallhamrad härplåt” /…/ ”vindruta av tvådelad typ, medgivande ventilation” /…/ samt ”standardlackering i elegant men praktisk grå färgton” hjälpte inte. Inte heller att motorn sades vara ”kraftig nog att utan tecken till tvekan föra vår vagn uppför de brantaste backar Sverige har att erbjuda”, eller att ”kylaren torde vara den kraftigaste tilltagna, någon bil av motsvarande storlek har att uppvisa”. Ett och ett halvt år efter starten försattes AB SAF i konkurs och aktieägarna fick se sina investeringar – totalt såldes aktier i bolaget för 300 000 kronor – gå upp i rök. Ett stycke fordonsindustri förpassades till historieböckerna för att glömmas bort av de allra flesta. 

Nu hoppas Charlie Östlund kunna bidra till att kasta lite ljus över den här tiden och historian igen.
– Varför jag gör det här? Ja, dels är jag intresserad och dels känns det lite som ens skyldighet som kommuninvånare att bevara saker åt eftervärlden.