Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En aktiv stad vid havet – och med järnvägsstation

Jag sympatiserar med Tony Björklunds insändare (
17/5
). Dubbelspår alternativt tunnel genom stadskärnan kan inte vara ett försvarbart alternativ, skriver Åke Olsson.

Däremot det femte alternativet som Björklund föreslår, ett enkelspår utefter E4 för godstrafik och de snabbtåg som inte ska stanna i Hudik. En sträcka som är planerad för dubbelspår när ytterligare behov uppstår. Persontrafiken kvar på befintligt spår och med järnvägsstationen kvar som nu. Trafikverket når inte optimal logistik med endast ett spår utanför stadskärnan men bygger till en lägre kostnad i ett första skede.

Men – debatten om Hudiksvalls framtid och järnvägens sträckning saknar i grunden en viktig utgångspunkt och förutsättning. Ska vi acceptera att kommunens folkmängd pendlar omkring nuvarande nivå, cirka 37000 medborgare (varav en minskande del yrkesverksamma och en ökande del pensionärer), eller ska vi sträva efter att vara exempelvis 40000 medborgare 2025?!

Om vi lever vidare efter nuvarande låt-gå-princip och är nöjd med en stagnerande folkmängd så har det ingen betydelse om järnvägen och järnvägsstationen ligger utanför stadskärnan.

Om vi däremot vill vidareutveckla vårt företagande med syfte att få fler skattebetalande medborgare till kommunen krävs en genomgripande och handlingskraftig plan och dessutom politiskt mod att satsa medel och resurser för att uppnå detta. Exempelvis, vad är vi bra på och vad kan vi erbjuda överbelastade företag i Stockholmsområdet? När vi vet det, vilket kan göras utan utdragna workshops, skall vi med en väl genomtänkt strategi och uthållighet bearbeta lämpliga företag och branscher för att få nya etableringar och därmed fler skattebetalande medborgare till Hudiksvalls kommun.

Som en viktig del i denna långsiktiga plan bör persontrafiken gå genom staden som nu.

Vi ska sträva efter en aktiv stad mellan havet och landet med järnvägsstation!

Åke Olsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel